ציצית היא חותמת הקב"ה על בגדינו

יובל קפלינסקי, מנהל בית הספר התיכון הדתי לבנים ע"ש רועי קליין ברעננה, שלח לתלמידי ביה"ס מכתב, תחת הלוגו של עיריית רעננה וללא ידיעת אגף החינוך, הנוגע לקוד הלבוש הנדרש מהם. המכתב קומם את הורי ביה"ס ומעורר מהומה-זוטא בעיר ומהומה רבתי בקהילה הרלוונטית. אלי, כמנהלת פורום רעננה בתפוז, הגיעו מספר פניות בנושא. ההורים מקיימים התכנסויות חירום. אחת מהם, אם ממוצא אמריקאי, אמרה: לא עליתי לארץ כדי שהמנהל יגדיר לי איך נראה יהודי.

אנחנו – הרוב החילוני שהופך מול הגל הפנאטי האגרסיבי הזה של הציונות הדתית למיעוט מתגונן – הגיע הזמן שנשמיע את קולנו גם בדברים הקשורים להתרחשויות בתוך החינוך הדתי, ולא רק ברעננה – המקרה הנוכחי הוא סמל לתופעה, שאמורה לעורר חשש אצל כל אזרח/ית ישראלי/ת בר/בת דעת. שהרי, לחינוך הדתי אין מעצורים בבואו להתייחס למתרחש בחינוך החילוני, או להבדיל – בחינוך הפלשתיני, שנראה שההבדלים בינו לבין חלקים מהחינוך הדתי-לאומי אינם רבים כל כך. למעשה, אפשר לחסוך לא מעט כסף על הוצאות הפקה, ולהדפיס לאיסלאם הקיצוני ולזרמים מסויימים בחינוך הדתי-לאומי (שמסתבר שמוצא דרכו גם לחינוך הממלכתי – הממומן מכספנו), את אותם ספרים.

ה- Good News הם ההורים הדתיים שמראים שעדיין נותר משהו מהשפיות הלאומית המאחדת, שנדמה לנו לעיתים שאבדה.

שימו לב לנקודות הבעייתיות המרכזיות העולות מהמכתב:

  1. התחרד"לות, המהווה את אחד מגורמי הסיכון החברתיים הגדולים ביותר בחברה הישראלית.
  2. פעולת המנהל המנוגדת להחלטה הדמוקרטית של ועד ההורים העירוני לגבי הלבוש – מדובר באי הכרה בשיטה הדמוקרטית ומוסדותיה, ועוד בתיכון ממלכתי האמור ללמד אזרחות ודמוקרטיה.
  3. בידול – לא רק מהחילונות אלא סאבטקסט מסית ובעייתי נגד זרמים דתיים ביהדות (למשל – חובשי כיפות מסוג אחר, משגיחי כשרות וכיו"ב).
  4. היומרה שבהגדרת "מיהו יהודי" על פי סממני הלבוש והתספורת שמכתיב ביה"ס.  
  5. קיטוב חברתי והסתה ("אנחנו" ו"הם", לסוגיהם) – גינוי ושטנה ל"אחר".
  6. שימוש במוסד עירוני-ממלכתי לחינוך מסיונרי, להחזרה בתשובה.
  7. שימוש בדמגוגיה והטעיה, על ידי צוות חינוכי.

חשוב לציין שראש העיר ומנהלת אגף החינוך לא ידעו עד היום (יום ו', 1.8 בצהריים) אודות המכתב, אשר נשלח כבר לפני ימים להורים.

 

הנה המכתב;

ניתן לעיין בו ברזולוציה ברורה יותר, בהערותי ובדיון שעוד יתפתח שם -גם בפורום.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כתיבה תמה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

5 תגובות על ציצית היא חותמת הקב"ה על בגדינו

  1. דפנה לוי הגיב:

    אבל יחד עם זה מעורר גיחוך. אם יש מישהו/ם שזקוקים להתווייה שמימית כדי להצדיק את יהדותם… רחמי שמיים לא יצליחו לזכות אותם.

    בעיני המכתב הזה דומה להתוויות על פריט הלבוש (לא לכבס, לא לגהץ, לא לתלות וכו') – שמשמשות לכסת"ח היצרנים, הצרכן הנבון ראוי שיפקח את מוחו באשר לטיב "הסחורה" המנופקת לו.

    שתהיה שבת שלום ומבורכת

    אהבתי

  2. אורית הגיב:

    אם ילדתך (לצורך העניין, נניח בחטיבת הביניים), היתה מגיעה עם מכתב דומה מבית הספר שאוסר עליה להגיע לבית הספר בחולצת בטן ובמיני כי אין מקום להחצנת המיניות בבית הספר וכי ראוי שהיא וחבריה ייתיחסו בכבוד אל היותה אדם ולא אובייקט, גם אז היית מזדעעזת כל כך?

    אהבתי

  3. דפנה – אכן, מעורר גיחוך – אלמלא ההסתה הבין-קבוצתית, הניסיון להטיף להחזרה בתשובה, הניסיון להגדיר "מיהו יהודי" על פי מושגיו המעוותים של פנאט דתי-לאומי – היו תחת לוגו העירייה ולכן על חשבוני…

    אורית,
    כפי שעולה מתשובתי לדפנה ומהקישור להתייחסותי המפורטת בפורום רעננה – לא על קוד הלבוש הסביר מחיתי, אלא על תכנים ומשמעויות אחרים של המכתב.

    אהבתי

  4. תמר הגיב:

    הפוסט הזה מעיד על בורות מדהימה, לא נותר אלא לגחך פפפפחחחחח אחד גדול למקרא ההערה שלך הבאה בפורום רעננה.
    בתיכון רועי קליין עולים כהנים לדוכן? האם התבלבלנו ובעצם הוקם כאן בית המקדש השלישי, בעירנו הקדושה רעננה?
    בורות שכזו, לא להאמין !!
    להוי ידוע לך כי מדי בוקר בשחרית, בכל בית כנסת "נבנה בית המקדש השלישי", עת הכהנים שבקהל המתפללים חולצים נעליהם ונשארים בגרביים, נוטלים ידיהם, מתעטפים בטלית, עולים לבימה שלפני ארון הקודש (דוכן) ומברכים את הקהל בזו הלשון:
    יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחונך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום.
    בשבת וחג מגדילים עשות ובונים את בית המקדש השלישי פעם נוספת בתפילת מוסף.
    ולאמא האמריקאית – את מוזמנת להזכיר לה כי בכל בי"ס דתי בארה"ב מקפידים על לבוש זהה לזה שנדרש מתלמידי ביה"ס ברעננה. שומו שמים !

    אהבתי

  5. ומתוך הכרותי המדוקדקת עימם (טרחתי ולמדתי) אני מבקרת אותם. חיכיתי לראות מי ינסה לעשות לי ולידיעותי דה לגיטימציה – האמת היא שהפתעת אותי, שכן חשבתי שיהיה זה דווקא המנהל האמור בעצמו (ואולי את-הוא? לכי תדעי, באינטרנט הזה).
    יש אג'נדה מאחורי תגובות דמגוגיות, ריקות ויוהרניות כתגובתך, כמו שיש למשל דמגוגיה מאחורי בחירת הציטוט במכתב, שאינו קשור לקוד לבוש אלא להחזרה בתשובה.
    תגידי לי, את באמת חושבת שמי שלא קבל את חותמת הקב"ה על בגדיו הוא/היא מטומטמ/ת הכושל/ת בהבנת הנקרא? מי שכשל/ה כאן בהבנת המכתב, תגובתי בפורום, קריאת הסאבטקסטים והפוסט, זה/זו את/ה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s