שנאה גבי'ת

עם ישראל נחשף בשבועות האחרונים למשנתו הנאורה של גבי אביטל. לי, היא לא היתה חדשה. כבר בשנת 2006, פרסם אביטל את משנתו בנושא אחר – גיוס נשים לצה"ל. איפה? במדור דיעות במעריב, כמובן, בעריכת לא אחר מאשר בן דרור ימיני. אומר לזכותו של ימיני, שתגובתי לאביטל פורסמה גם היא, שבוע אחרי, באותו מדור. הגרסה שפרסמתי בעיתון היתה "ממלכתית" יחסית למקור.

**מה שמוזר הוא, שבכל חיפושי בגוגל – לא נמצא מאמרו המקורי של אביטל, שכותרתו היתה "פשע שילוב נשים". גם לא במטמון. מעניין… אם מישהו מקוראיי ימצא את המאמר, אשמח ללינק.

אם למישהי/ו היה ספק באשר לחוסר התאמתו של אביטל למשרת מדען ראשי של משרד החינוך, או לתפקיסו הקודם כמרצה בביה"ס לטיס בחיל האוויר – אני מקווה שעמדותיו בנושא נשים בצה"ל יהוו עוד מסמר בארון קבורתו של הספק. כי איפה שיש ספק – אין ספק: אנשים בעלי עמדות כמו של אביטל, יש להדיר מכל משרה ציבורית שהיא. שיאמר את דעתו במסגרת חופש הביטוי של האדם הפשוט, אולם הדעת אינה סובלת שיבטא דיעות גזעניות הנוגעות לחלק ניכר מהעם, תוך שהוא מייצג את הציבור.

לאורה של הגישה הזו, טענתו של אביטל ל"סתימת פיות" היא טענה שקרית ומופרכת. שיגיד מה שהוא רוצה כאדם פרטי – לא בשמי ולא על חשבוני.

באשר לגדעון סער – תגובתו של אביטל למי שגם מינה אותו וגם פיטר אותו – לא אמורה להפתיע את כבוד השר. מי שישן עם צבוֹעים, שלא יתפלא שקם עם נשיכות נגועות ומדממות.

הערה:  בעקבות המאמר אז, זכיתי (איך לא?) לביקורת מעמיתות פמיניסטיות על כך שאני מגוננת על שירות נשים בצה"ל. קיימת תפיסה פמיניסטית לפיה הצבא הוא גברי במהותו ואינו פמיניסטי במחשבתו השוויונית (היררכיה פיקודית, דומיננטיות גברית ומלחמה), לכן עלינו כנשים לגנות אותו ולהימנע מלשרת בשורותיו. ככל שיש לי ביקורת נוקבת על צה"ל – סברתי אז ואני סוברת היום, שאי שירות בו הוא פריבילגיה שנשים ישראליות לא יכולות לקחת לעצמן, אלא אם הן מוכנות לנסיגה מוחלטת במעמדן הציבורי, התעסוקתי והפוליטי בחברה האזרחית, שגם כך אינו מן הטובים. זכר הדיון ההוא, שבעצם יצר הסכמה בין גבי אביטל לנגזרות פמיניסטיות, מהדהד למעשה למחשבות שעלו בפוסט האחרון שלי, לגבי האפשרות ששמאל וימין חד-הם, ודוגמטיות נשארת דוגמטיות לא משנה מאיזה צד היא באה….

להלן 2 תגובותי לאביטל, מדצמבר 2006:

האם צה"ל מחנך לשנאת נשים?

קוראי וקוראות מדור דעות מעריב נתקלו ביום ג' ה- 5.12.06, במניפסט גזעני, הכולל הסתה קשה נגד נשים, פרי עטו ד"ר גבי אביטל. אני תמהה כיצד מרשה לעצמו עיתון יומי רחב תפוצה לזרות עמדות קיצוניות ומסיתות נגד נשים באמצעות העלאת כותבים, שדבריהם חורגים בהרבה מגבולות הטעם הטוב, מסף העריכה הסביר, ובאמתלה של "חופש ביטוי".

אפשר גם לתהות כיצד מי שמציג עמדות כמו אלו של ד"ר אביטל, מורשה לשמש כמרצה באקדמיה לטיס של חיל האוויר. זה האיש שמחנך את ילדינו, חיילינו הצעירים? עם חינוך כזה, לא מפליא שדווקא מחיל האוויר צומחת פשיעה מינית שיטתית נגד נשים כמו זו שארעה בנבטים, שעל פי הסטטיסטיקות הבינלאומיות של היחס בין הגלוי לסמוי בעבירות מין קשות – יתכן והיא רק קצה הקרחון. גם הגיבוי הגורף שניתן לאותם פושעים, כפי שעלה מפסיקת מפקדיהם שפטרה אותם מענישה, מובן יותר לאור דברי ה"מרצה באקדמיה לטיס של חיל האוויר" (כפי שהוא חותם את מאמרו).

תחת הכותרת "פשע שילוב נשים", מונה אביטל את הסיבות מדוע נשים נחותות ביולוגית והן אלו שמחלישות, באספירציות הפמיניסטיות שלהן, את חוסנה הביטחוני של מדינת ישראל: "צה"ל אינו מעבדה לניסויים פמיניסטיים. שילוב לוחמות פוגע ברמת צה"ל. שילוב נשים, בגלל לחץ של ארגוני נשים, הוא פשע". אביטל מגדיל לעשות ורומז ששילוב נשים הוא גם זה שפגע ביכולת הצבאית של צה"ל במלחמה האחרונה (הרמטכ"ל – איש חיל האוויר – יכול להירגע: נמצאו האשמות בכישלוננו במלחמה). את הלחץ הציבורי שהביא לפתיחת השיבוץ בצה"ל למציאות שוויונית יותר – מגדיר אביטל כ"פשע לעילא ולעילא" הוא אף מגייס לביסוס טיעוניו – בדומה למה שעושה פרופ' ואן קרפלד הידוע לשמצה בשיעוריו באוניברסיטה העברית – אזכור דמגוגי של "מומחים לרפואה ופיזיולוגים" להוכחת נחיתותה הביולוגית של האישה.

למעשה, אביטל מגיב למאמרה של ד"ר אסתר הרצוג [להלן לינק למאמר מאוחר יותר שלה באותו נושא. חב"ה], המנתח את המניעים לניסיונות של נציגי הציונות הדתית בצה"ל לקחת מנשים את הישגיהן בצבא. הרצוג מביאה סימוכין לכך, שהנתונים שמציג האלוף אלעזר שטרן לגבי נחיתותן הביולוגית-פיזיולוגית של נשים, הם בסה"כ סיפור כיסוי שקוף לכך שהוא מייצג את עמדתם של רבנים, הדורשים הרחקת בנות מיחידות קרביות. איך מאשר המאמר של אביטל את טיעונה של הרצוג? שלא במפתיע, אביטל מסיים את המניפסט האנטי נשי שלו בציטוט מפי אל"מ יהודה וגמן, שאמר: "יחידה מעורבת חלשה יותר מיחידה של חיילים בלבד, וארגון צבאי שמחליש את עצמו במודע הוא לא מקצועי". וגמן (החילוני) הוא יקיר הציונות הדתית. את דבריו אלו מצאתי מצוטטים באתרי אינטרנט דתיים, בהם מתייעצות בנות דתיות האם להתגייס לצה"ל, שם מנסים לרפות את ידיהן ולהוכיח להן שבהתגייסותן הן פוגעות במדינת ישראל ובטחונה, ובעיתון המתנחלים "מקור ראשון". הדברים מתחברים יפה לעמדתי משכבר, לפיה האסטרטגיה של הציונות הדתית להפיכת מדינת ישראל לכזו המנוהלת על פי הקודים החברתיים-לאומיים-הלכתיים-שוביניסטיים שלהם, עברה לאחר רצח רבין מכיכר ציון אל שורות הפיקוד הגבוה בצה"ל. למרות שאביטל טוען, במניפסט שלו, ש"צה"ל אינו מעבדה לניסויים חברתיים" – הרי שאביטל, שטרן, וגמן ודומיהם הופכים את הצבא בדיוק לכזו מעבדה, בניסיונם לשנות את כור ההיתוך החברתי המרכזי ביותר במדינת ישראל, ממנו צומחות עתודות ההנהגה בכל תחומי חיינו, לצבא בעל אוריאנטציה ציונית-דתית על טהרת הגבריות.

לגבי טענתו של אביטל לגבי הבדלים הפיזיולוגיים בין נשים לגברים, המהווים לדעתו את הוכחת ה"פשע" של שילוב נשים, הרי שתגובתי על כך נמסרה כבר לפני שנים: צה"ל לא עושה שום מאמץ להפוך את כל יחידותיו לידידותיות לשני המינים. למשל – בעוד שברוב הציודים המשמשים לכל תחומי החיים, חלה התפתחות טכנולוגית מרשימה בהורדת המשקל הסגולי של החומרים המשמשים לייצורם (אפילו בצבא – נעלי הצנחנים) – הרי שעד כה לא נעשה שום מאמץ בצה"ל, לפעול להתאמת משקל האפוד וציודיו למסת השרירים של נשים. הצבא, שתקציבו עלה בעשור האחרון ב- 15%, העדיף להקצות את הסכומים האדירים הללו לאבטחת עתידם הכלכלי של פורשיו – גברים ברובם – ולא הקצה דבר למחקר ופיתוח שיהפוך אותו לנגיש יותר לכל האוכלוסיות שאינן גבריות, מצ'ואיסטיות ובעלות קב"א גבוה – נשים בכללן. אני יכולה רק להניח, שעם קולות כמו של אביטל ואלעזר שטרן מבית, ובימה מזמינה להסתה אנטי נשית בעיתונות היומית – המגמה הזו תימשך.

אני קוראת לכן מכאן למעריב לבחון, על פי עיקרון מבחן בוזגלו, האם היו מאשרים מאמר הסתה רווי שנאה שכזה לו במקום נשים היה כתוב בו "פשע שילוב דתיים / עולים / דרוזים / אתיופים / רוסים" וכיו"ב. ולצה"ל אני קוראת להרחיק את ד"ר אביטל מכל מגע על חיילים – ויפה שעה אחת קודם.

הגרסה שנשלחה למדור דיעות במעריב וב- nrg (שם, ללא לינק למאמר של אביטל אליו מתייחסת תגובתי – אותו מאמר שלא הצלחתי למצוא יותר):

נשים – חיזוק לצה"ל

סוגיית שילוב בנות בתפקידים קרביים בצבא ובמסלולי הפיקוד היא אחת הסוגיות החשובות לשיפור מיצובן של נשים בחברה הישראלית. צה"ל הוא חממת הגידול של המנהיגות הפוליטית, העסקית והחברתית במדינה, ולכן הדרת נשים משירות מלא ושווה ואפלייתן בצבא פוגעות בהשתלבותן השווה בחברה. בנוסף, גישת המיון על בסיס מגדרי מעמידה את צה"ל ואת כולנו באור בינלאומי רע, לא רק בהשוואה לצבאות המערב, אלא גם, באופן אירוני, מול חלק מהצבאות במדינות היותר-שמרניות בעולם, החל מצבאות מוסלמיים וכלה בצבא הקובני ( "השומרות של קסטרו").

הדרת נשים בצבא היא חלק מהמאבק הגברי על השליטה במוקדי הכוח, ונגד שינוי כללי המשחק החברתיים. בחברה הנאבקת על קיומה ועל הקמתה, כמו למשל בתקופת המחתרות בימי טרום המדינה שנשים היוו שליש מלוחמיהן, לא נמדדת מסת השריר של נשים לפני יציאתן לקרב.

 גם במלחמות שחרור לאומיות אחרות, בסין, בהודו, באפריקה ואף במאבק הפלשתיני, היוו הנשים חלק חשוב ומשמעותי בלחימה. יש לציין שגם שם הודרו הנשים ממרכזי הכוח כבר מתחילת תהליכי המיסוד וחלוקת המשאבים הכלכליים והחברתיים. אמירות כמו זו של גבי אביטל החלו להישמע כששככו הדי היריות והחל המאבק על עמדות הכוח.

ההתרסה של אביטל נגד ההחלטה אינה קשורה כנראה לכל המחקרים שבהם הוא מנפנף. משפטים כמו "ארגוני הטרור הפמיניסטי הרדיקלי" חושפים את האג'נדה האמיתית שלו, שנראית כמו קמפיין אישי נגד פמיניסטיות והישגיהן החברתיים הגדולים.

סוגיית מסת השרירים אינה רלבנטית בסוג כזה של דמגוגיה. אביטל מעוניין לעורר בנו את הדימוי של מחבל פלשתיני וגופות פזורות בפיגוע המוני, בכל פעם שתעלה המילה "פמיניזם". הוא מעוניין ליצור בנו התנגדות רגשית לשינוי, לעורר שנאה אוטומטית למי שמקדמות אותו, ובכך לגרום לנו להכשיל תהליכים. הוא לא יצליח, כי שינויים יקרו למרות האביטל'ים החרדים מהם.

את הטענות על היתרון הגברי סותרת המציאות: "מדורת ההתאבדות" של המלחמה האחרונה (שוב דימוי ה"שאהיד" נגד נשים?) נוהלה על-ידי צבא הנהנה מ"יתרונותיו הפיזיים של הזכר", בלשון אביטל, ובכל זאת נקלע צבא זה לכל מבוי סתום אפשרי, ספג עשרות אבידות מיותרות, גרם לפגיעה המונית בעורף וכשל הן בתכנון האסטרטגי והן בטקטיקות. בניגוד לדמגוגיה של גבי אביטל – משקל הפאוץ' אינו הפקטור הקובע את הצלחת הצבא בקרב.

גם אם ינסה, יתקשה אביטל למצוא פמיניסטית שתתכחש להבדלים במסת השריר בין גברים לנשים, אולם כפי שיש גברים נטולי מסת שריר, יש נשים רבות המסוגלות לעמוד בכל מטלה צבאית ואף רוצות בהזדמנות שווה להוכיח זאת. כמי שמכירה היטב את החיים בתוך צריח של טנק (הייתי תותחנית וממדריכות השריון הראשונות בארץ), אני יודעת לפחות כמו אביטל את האמת: בחלק מתפקידי הלוחמה, סוגיית הבדלי מסת השרירים אינה רלוונטית.

לעיתים, בייחוד בעידן הטכנולוגי, יש יתרון בנשים לוחמות, בעוד שעבור תפקידים אחרים – יכולה השתלבות הבנות להוות זרז להשקעה במחקר, שמטרתו מציאת אלטרנטיבות בעלי משקל סגולי קל יותר לחלק מהציוד המשמש את הלוחמים, כפי שכבר מצא צה"ל בעבר – והדוגמה ההיסטורית הבולטת היא נעלי הצנחנים הקלות.


פוסט זה פורסם בקטגוריה ביטחון, חברה ופוליטיקה, שוויון, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על שנאה גבי'ת

  1. אריק הגיב:

    מצאתי את המאמר הזה:
    http://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/6289
    אין לי מושג אם הוא המאמר המקורי (התאריך הוא 3 שבועות מאוחר יותר) אבל התוכן דומה מאוד.
     
    לעניין – לצערי שוביניזם אינו נתפס כגזענות במדינתנו הנאורה, ואמירות מזעזעות כלפי נשים, שהיו גורמות להעפה על טיל של כל נושא/ת משרה ציבורית מהתפקיד אם היו נאמרות כלפי "מגזר" אחר, עוברות את הרדאר במסווה של חופש ביטוי כל יום מחדש.
    לא יודע מה איתך, אבל אני מיואש מהמדינה. אם היתה לי דרך כלכלית, הייתי רוצה לחיות במקום אחר, רק כדי שיהיה לי פחות אכפת ממה שקורה.

    אהבתי

    • אריק, תודה, אכן זה טקסט קרוב לטקסט המקורי.
      לגביה סיפא של דבריך – חייתי בעבר 8 שנים בחו"ל, מתוכן 6 בהולנד. הדבר שהכי זכור לי כחווייה מכוננת, הוא התחושה שכיניתי אז "ואקום": לחיות בתוך בועת חיי הריקה מתכנים לאומיים, בטחוניים, פוליטיים. זה היה מקסים. ובכל זאת חזרתי…אולי היום הייתי לוקחת החלטה אחרת, אבל קשה להשוות את המציאות בה החלטתי לחזור (שלושה חודשים לפני רצח רבין – תקופה של פרוספריטי ותקווה, ועוד הייתי אז בהריוני הראשון) למה שקורה כאן היום.

      אהבתי

  2. לינוי הגיב:

    תראי מה זה: מעמדו של הצבא ככלי לניעות חברתית הולך ופוחת, אך ככל שהציבור מקצין ימינה – כך צה"ל מחזיר לעצמו את "ימי הזוהר" האייקוניים שבהם מי שלא נטל בו חלק לא היה רשאי נורמטיבית לחיות בגבולות ישראל. כשהתופעה הזו משתלבת עם מגמת האינפנטיליזציה וההשטחה, הרי שנוצר מצב אבסורדי שבו מחובתך להתגייס, אבל זה לא כל כך חשוב לאיזה תפקיד. העיקר ששירתת. מה יוצא מזה?ששקמיסט בטלן "שווה" יותר ממי שלא התגייס אבל מתנדב בבתי חולים או סועד קשישים. במרחב המטומבל הזה פורחים קוצים כמו גבי אביטל שאין שמש חמה מספיק כדי להבעיר ולהכחיד.

    אהבתי

    • אני לא בטוח שצריך להגיב לכל אחד. המערכת הקיאה אותו במילא. גם צריך לזכור שיש בדל אמת בדבריו בכך שמותר לשאול כל שאלה. הוא לא שואל הוא קובע "אמיתות" מדעיות על סמך דעותיו הפוליטיות ועל כן בלתי נסבל ובלתי נסלח עדיין מותר לשאול כל שאלה. גם לעשות בחינה מחודשת בקשר למשמעות של שירות קרבי של בנות. למשל בלהט ההשיג בעקבות אליס מילר ומרוב התלהבות שיש מדריכות שריון בבלי"ש וושכל שנתיים יש טייסת חדשה אף אחד מאיתנו לא שם לב שחוקי השילוב הנאות בצה"ל מזכירים את ההוראות של בני עקיבא לשמירת נגיעה. ואני לא יודע מה יותר חשוב האם לדאוג שבכל קורס קציני חי"ר תסיים גם בחורה אחת או העובדה שכולנו קבלנו את זה שבבריכה בבהד"1 נהוגות שעות רחצה נפרדות לנשים וגברים וברוב הבסיסים והקורסים מתבצעת הפרדה על פי העקרונות של קוי ההפרדה בבני ברק. שלא לדבר על מדריכת כושר גופני בטישרט שזה איסור מדואריטא.

      אהבתי

  3. רני הגיב:

    שלום
    לפטר? מיד? למה?
    לאיש יש תואר שלישי בארונאוטיקה מהטכניון. זה מוסד מכובד, מחלקה מכובדת שיזמה ביקורת תקופתית עליה ע"י מומחים מחו"ל.
    אם האיש לימד בח"א ארונאוטיקה והצליח איני רואה כל סיבה לפטר אותו משם. מי ששכר אותו, בעזרת תואר זה ומרכז הליכוד, להיות מדען העוסק בחינוך טעה. גם כאשר מדען באירונאוטיקה עוסק מיוזמתו במדע החינוך, אבולוציה או מדעי האקלים הנו שרלטן הראוי לעונש. לפטר מרצה לאירונאוטיקה בגלל אמירות על מקום האשה בחברה, דרוויניזם או קומוניזם או כל דבר שאינו קשור ישירות ביכולתו לבצע את מה שנשכר לבצע זה מעשה בלתי ראוי.

    אהבתי

    • תואר שלישי מיי-אס. יש דיעות שיכול אדם לבטא שלא בשמו של הציבור, עניין המובנה בהיותו נושא משרה ציבורית. ובמדינה מתוקנת  גבי אביטל לא היה מגיע למשרה שפוטר ממנה.

      אהבתי

  4. עדו הגיב:

    אני יודע שיסקלו אותי פה אבל האמת היא שיש לי הרהורים לגבי שירות נשים בצה"ל וזה כפי שכבר ציינת ממניעים פמיניסטיים. היה פעם איזה תת אלוף שדיבר על זה שגברים תמיד היו לוחמים כשם שנשים היו זונות וגרם לסערה רבתי, למה בעצם? מה משני המקצועות יותר מכובד (לא על ידי החברה אלא בהסתכלות אוביקטיבית) ? מה גרם ליותר אסונות, אבל ושכול הזנות או המלחמות? האם זונות רצחו מיליונים באינספור סכסוכים מיותרים ומטופשים או לוחמים? אולי הבעיה היא לא מעמד האישה בצבא אלא מעמד הצבא בחברה שלנו? אולי צריך להבין שהצבא הוא רע הכרחי, אמנם הכרחי במציאות שלנו אבל בהחלט רע והוא קיים כי בצד השני יש בעיקר תרבויות שנשלטות על ידי גברים.
    את בטוחה שאם כל הנשים במדינה יקבלו שנתיים 'פור' על הגברים בעבודה ולימודים זה יהיה כל כך רע בשבילן? לא שאני מסכים עם טענותיו של גבי אביטל אבל היי, סוג האנשים שחושבים ככה זה בדיוק סוג האנשים שלוקחים רובה והורגים מישהו אחר כי ה'אחר' הזה שייך לעם הלא נכון, בדיוק כשם שאנשים חסרי חוש ריח הם המתאימים ביותר לעבוד בזבל.

    אהבתי

    • עדו, אני רואה בעמדה הזו חלק מהבקלש שאנו ביצומו כעת, שכן הסוגייה אינה האם הצבא טוב או רע (אין ויכוח – הוא רע מתמיד), אלא היכן נמצאת נקודת הזינוק לשוק התעסוקה, להנהגה הפוליטית ולעמדות השפעה בישראל. בלי קשר לדיעותי על צה"ל, ללא דומיננטיות נשית בו יקרו שני דברים:
      1. נשים תעלמנה ממרכזי השפעה וקבלת החלטות ומנגישות לעמדות מפתח.
      2. לא יהיה סיכוי לשינוי בצה"ל.
      לכן, גם אם זו לא כוונת האידיאולוגיה הפמיניסטית השוללת את ההשתתפות בצבא, יוצא שהן כורות בכך בור עמוק מאוד למעמדן ומיצובן של נשים בחברה הישראלית. זה מה שאני קוראת לו כבר שנים Text book feminism – אידיאולוגיה מבוססת תיאוריה, המנותקת ממורכבויות המציאות.
      האם אני אשמח שביתי תשרת בצה"ל? לא. עוד פחות מכך אשמח שבני ישרת בצה"ך. האם זה חשוב להסללה החברתית  המגדרית? כן. מי שיכולה לפטור את המציאות בדוֹגמה פציפיסטית, שיערב לה. אני אעשה כמיטב יכולתי להזכיר שזה בא, כאן בארץ הספיציפית הזו, ע"ח נשים.

      אהבתי

      • חנה
        את כאן כבר בשיקולים טאקטיים חסרי כל ערכיות. ברור שצריך להלחם על כל עמדה שהיא משמשת ככלישל מוביליות חברתית וכלכלית. אבל בכל מקרה השאלה מותר לה להשאל ואת רואה שרבים מתלבטים בה מכל מיני כיוונים. אגב אחת התוצאות של החלשות צהל ככלי למוביליות חברתית תעסוקתית היא הצמחיה של האהוד ברקים והעמירם קלינים שהם עסקני סחר בנשק ותעשיות ביטחוניות כי זה האופק התעסוקתי היחיד שנותר להם.

        אהבתי

  5. פינגבאק: השר השתגע?  | חנה בית הלחמי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s