הימים האחרונים ברשת

לא קלים, היו הימים האחרונים ברשת. כמו כל אינטראקציה בין אדם ועולם, חוויתי השבוע מנעד רחב של תחושות ורגשות. חלקם לא נעימים, אז מה? בחיים, כמו בחיים.

לפני הכל – תודה לכל הבלוגרים והבלוגריות שזכיתי להכיר מזוית רחבה יותר בתוך הסיפור הזה. כולם מקושרים בפוסט הראשון שלי, בנושא שהביא לסערה האחרונה ברשת, ובפוסט שאחריו.

אני רוצה להקדיש את הפוסט הזה לכמה תשובות קצרות, לשאלות וסוגיות שעלו מהפרשות האחרונות.
אשתדל לשמור על נימה עניינית, אולם שמבטאת בעליל את עמדותיי.

  1. הנשים המתקיפות

    אכן, היו כמה תגובות מנשים, שעוררו בי בעיקר תמיהה (נטולת כעס – לשואלים). אני לא חושבת שאשה המגוננת על אנס או על מטרידן סדרתי – ולו הגנה קלושה באמצעות מתקפה על מי שמנסות לחסום אותו – ראויה לפוסט משלה (ועלו לצערי כמה פוסטים כאלו לרשת) אלא להבנה מורכבת יותר של מנגנוני שימור הכוח ושל מנגנוני התגובה של נשים נפגעות תקיפה מינית (בהנחה שאין בינינו מי שיכולה להצהיר שהיא לחלוטין לא). טווח תגובות הגינוי האישי שקבלתי היה רחב – ממיילים אישיים המגנים אותי על 'האלימות הקשה' שלי  (להזכירכם – סיפרתי שם בגילוי לב ובנימה אישית על חוויה קשה שעברתי בגיל 16 וקראתי, קריאה אישית מנומקת, לנפגעות נוספות להתלונן) אשר אינה מתאימה לעדינות נפשה של הכותבת, שקוראת לי להתבייש, ועד לטוקבקים המגנים אותי כמחוללת לינץ' וקוראים לי פחדנית (ראו בהמשך הרחבה על שני הטיעונים).

    סירבתי להיכנס לויכוחים והתנצחויות פומביים, שכן – מטעמי אחיוּת בסיסית, ניסיון רב ברשת ובחיים בשיח פמיניסטי ונשי על רגישויותיו והבנת המניעים הסמויים מן העין – אני נוטה להימנע, לאחר שהבהרתי כל מה שהתבקשתי להבהיר באשר לעמדתי, מגינויין של נשים אלו, גם כשהן מגנות אותי. אני מניחה שיש מי שיראו בחמלה וההבנה הללו שלי התנשאות. תשובתי ישירה ופשוטה, ובאותה הרוח: אין לי כוונה להתנצח גם איתם/ן.

    ה"אויב" הוא המטריד הסדרתי (התורן) – לא אף אחת מאיתנו, גם אם ממתקפתן עלי נוצרה מראית עין אחרת.

    אני מודה כמובן גם לגברים הרבים שהביעו עמדתם התומכת. היעדרותם מסעיף זה נבע ממובהקות הקושי שבנשים-המתקיפות-נשים-המוחות-על-התקפת-נשים, מעין אוקסימורון קונספטואלי שחששתי שיתדרדר לשיח שאני לא רוצה בו.

    חשוב לי לציין שאני רואה במאבק הזה אינטרס משותף של גברים ונשים, במאבק על חברה שווה יותר (תרתי משמע).

  2. הנשים התומכות

    אחרי שבוע קשה של הימצאותו של הפוסט הראשון באוויר וכל ההתרחשויות והלחצים שנגזרו ממנו, מצאתי יום אחד הודעה קולית מרגשת משלומית ליר, הדורשת בשלומי כי מבין השורות של תגובת הנעילה של הפוסט, צפו לעיניה רגעי מצוקה רגשית, שאולי חוויתי. שלומית לא לבד – קבלתי הרבה תגובות תמיכה, ועלו מספר פוסטים תומכים לאחר חשיפתו של לאור בערוץ 10. אני רוצה לומר תודה, לשלומית ולאחרות. אני לא מונה את כולן, שמא אשכח מישהי.

    נכון שהקול של המקטרגות היה בשלב מסויים רם יותר, אבל מספר התומכות והתומכים היה רב יותר, ותמיכתן ואמונתן בצדקת וחשיבות החשיפה גוברת על האינדוקטרינציות המנהלות, בסופו של דבר, את כולנו (נשים וגברים), ומאפשרת העמדת התמיכה – שקטה או לא – על פני החצנה דרמטית של אי הסכמות טקטיות.

  3. הגברים המיזוגנים

     כפי שידוע לקוראיי הנאמנים (נשים וגברים כאחת), אני נוהגת מנהג שווה במיזוגנים: מבהירה את דעתי ועמדתי, מבארת אי דיוקים כדי שדברי בלע לא ישארו ללא תיקון, ופורשת מהדיון. אני יודעת שנאמרו דברים, נכתבו פוסטים ואף נשלח אלי ציוץ בטוויטר שצוייץ שם ע"י שניים ממקביליי (השמאלנים) להעלאת פוסטים דומים לשלי בשבוע שעבר – כי כפי שאמרנו, אין ל'ימין' מונופול על מיזוגניה, ותמיד יש אינטרסים נוספים בהשתלחותם של גברים (גם פמיניסטים) על גבר אחר, שכבוד האשה לא בהכרח כלול בהם אלא אם הוא משרת אינטרס נוסף באותה נקודת זמן. גם היום, ב- 2010, נתפס כבוד האדם של נשים כחשוב בעיני גברים רבים – אולם כמשני לערכים אחרים וערך נלווה אליהם.

    אני מניחה שעלי לחוש מוחמאת, כתמיד, מהמתקפה הרחבה עלי ברשת, המציבה אותי בעמדה מוצקה ונוכחת של הפרעה לסדר הישן, כפי שאני רוצה שיהיה. לכן – שולחת מכאן את תודתי, מקרב לב, לכל החבורה הזו. כמובן, שבאמונתי הרבה בבריתות לא קדושות – אשמח לצרף אתכם תמיד לכל מאבק.

  4. הטוענים לפחדנות ולינץ', בכלל

    המגיבים הללו טוענים טענה דומה כעת מול בלוגרית שחשפה חוויה של ניצול מרות לקבלת הטבות מיניות מצד רב, מה שמשחרר אותי מהצורך להסביר ולהמחיש את מופרכות עמדתם. מדובר בהשתקה קלאסית, במנגנון השתקה מתוחכם התולה את הביקורת בערכים-לכאורה של המבקר/ת (הוגנות, אתיקה וכדומה) ומעמיד משוואה שאיננה קיימת במציאות בין התוקפן הסדרתי לבין עוולותיה של מי שקוראת להתלונן עליו.

    הטוענים והטוענות הללו לא לבד: זה מזכיר לי את ארגוני האבות האלימים שמעמידים משוואה דומה באשר לאלימות נשים נגד גברים, את ח"כ אורלב ותירוש לצד ח"כ רותם ויצחק קדמן המעמידים משוואה דומה בין אונס נשים ע"י גברים (מאות בשנה) ואונס גברים ע"י נשים (אף מקרה + בודדים מול קטינים וחסרי ישע) וכדומה.

  5. התחקיר בערוץ 10

    עם כל הביקורת שיש לי על העיתונות והתקשורת, קורה לפעמים שמתקיים מפגש אחר. אני חייבת לציין שמנקודת מבטי התמה – מידת האמונה שהפעילה את העושים במלאכה בתכנית המקור ומידת מקצועיותם, אומץ ליבם והוגנותם הפתיעה אותי לטובה. לא ראיתי את התחקיר בטלויזיה אלא מאוחר יותר, באינטרנט. חשוב היה לטעמי שייאמר כבר בתחילת עדותה של הגר להב, שהיא רעייתו של מנכ"ל הארץ לשעבר. מאחר וצפיתי במו עיני בעבודת המערכת – אני רואה בזה טעות טקטית ולא מעבר לכך.

    פאול במשחק אינו פוסל את המשחק כולו, וגם: מי שלא עושה לא טועה. בשונה מהמקטרגים – ערוץ 10 ותכנית המקור עשו גם עשו. כן, אני יודעת שיש החולקים עלי בעניין זה ולא מסכימה עם עמדתם. נישאר באי הסכמה. זה אינו מוריד מהבנתי את התמונה הרחבה, חילוקי הדיעות נוגעות נקודתית לתחקיר על לאור.

  6. תגובות העיתונאים

    נעמה כרמי ורביב דרוקר התייחסו למרמרי, וולווט התייחסה לשניצר, ביקורת ספרות של לאור עלתה בהארץ מבלי שיפתחו אותה לתגובות, אבל עלתה כרגיל. אני מעדיפה לסכם לכן את נקודת מבטי בציטוט ממאמר ישן בעין השביעית, המתאר את הקשר בין הארץ,  מרמרי, שניצר (שלהערתו האינפנטילית על היעדר אתיקה מקצועית באינטרנט אתייחס אולי בפוסט נפרד)  ולאור:

    "גליון האלף החגיגי של עיתון "העיר", בנובמבר 99', הוקדש כולו לסיפורים וכתבות מן העבר המפואר של המקומון. חבורת המייסדים האגדתית התקבצה יחדיו לתצלום משותף. בשורה הקדמית חייך במבוכה אל המצלמה חנוך מרמרי, מי שהיה העורך הראשון של "העיר" והיום עורך "הארץ", ומאחוריו הזדקף בארשת רצינית עמוס שוקן, מו"ל "הארץ" ו"רשת שוקן". לצדם ניצבו העיתונאי מאיר שניצר, המעצבת הגרפית איריס דישון, הסופר יצחק לאור ועוד רבים וטובים".

    לא ארחיב כאן על ה- Old boys club, אולם שמו של המועדון דיו כדי לספק השערה מושכלת באשר למנגנון ההשתקה הכוחני שמתקיים כאן. בעיית הבעיות של חבריו הותיקים של המועדון הזה, היא התרחבותו: נכנסו אליו עיתונאים ועיתונאיות צעירים, שלא ידעו את יוסף ולא יודעים לכן שהם אמורים לפחד ממנו. איזה מזל יש לנו 🙂 

  7. המתח בין האישי לפוליטי

    המתח הזה עלה בחודשים האחרונים בכמה הקשרים (חוק הפללת לקוחות הזנות וקריאתנו האחרונה לנפגעות להתלונן) וראוי לכן להתייחסות. נשים נפגעות תקיפה מינית הן Issue אישי ופוליטי, כלומר מתנהלות במרחב האישי שהוא רגשי, טראומטי, טיפולי, בינאישי, אינטימי מחד – ומשמשות כאמצעי למיזעור נזקים ויצירת שינוי חברתי במרחב הציבורי, הפוליטי. אין לי ספקות באשר למתח הבלתי נסבל שנוצר בין המרחבים, שכן חשיפה ציבורית משמעותה במקרים רבים פגיעה אישית. אבל גם שתיקה משמעותה במקרים רבים פגיעה אישית! 

    כמי שמצויה שנים רבות במרחב הפוליטי ואינה מנותקת (אישית ובין אישית) מהחוויה הקונקרטית, אני מתריסה ביודעין ובצורה ברורה וחדה על בלעדיותה של האמת הזו. אני לא מומחית לטראומה, אולם מהמעט שידוע לי – חלק מההחלמה היא בתפיסת מחודשת של מושכות החיים, בהשבת השליטה. הגישה הראשונה מקדשת במידה רבה את מקומה של הקורבן כקורבן ובידודה המוחלט ולכן המלאכותי מלחצים חיצוניים וחשיפה, במידה המתאימה לחלק מהנפגעות ולחלק מהתהליך – אולם מונעת לעיתים שינוי שיאפשר סגירת מעגל אישי, לגיטימציה חברתית לקורבן כמאשימה אקטיבית, זרוז תהליכי שינוי חברתי (למשל – בקיעת חומת ההשתקה והגיבוי לפוגעים), מיצוי מהלכים קונקרטיים נגד פוגע כזה או אחר, יצירת סנקציה חברתית לפוגעים וכדומה.

    כן, אני קוראת לנפגעות להתלונן כמעט בכל מחיר,
    ולצד בחירת התזמון שבו שקולים נזקי החשיפה לנזקי השתיקה ככל האפשר, ולצד השימוש שלהם בכל הכלים ובכל הנשים שעשרות שנות פמיניזם אקטיביסטי יצרו עבורן במרחב הטיפולי, התומך או האישי, באמצעות המרכזים הנפלאים לנפגעות תקיפה מינית – שכולנו, אלו שכבר הגיעו אליהן ואלו שעדיין לא – צרכניות של שירותיהן במידה כזו או אחרת. 

    וגר זאב (החשיפה) עם כבש (הפרטיות). אני מעדיפה בהחלט שהזאב יהיה ההתמודדות במרחב הציבורי – ולא התוקף הבא, שאולי ניתן לצמצם את גבולותיו.

    למתקפות האישיות, בחלקן נבזיות למדי, שספגתי מנשים בהקשר זה –  התייחסתי בסעיף 1, שלא בכדי הוא הראשון בפוסט הזה. לתפיסתי, הנזק שכולנו סופגות מסוג זה של התייחסות חד ערכית לנושא החשיפה, הוא עצום. הנשים הללו לא תופסות שמה שהן עושות, הוא הנצחת האשה כקורבן במרחב הציבורי שהן משחקות בו תפקיד מפתח חשוף עד ללשד עצמותיהן, למרות שלכאורה הן יוצאות נגד חשיפה כזו.

2 נקודות חשובות לסיום:

ריבוי המקרים שעלו בימים האחרונים מחדד את נושא ההטרדה המינית בכלל. אני מנצלת את ההזדמנות להזכיר את ספרה של אורית קמיר (שהיתה ממנסחות החוק) – זה מטריד אותי – לחיות עם החוק למניעת הטרדה מינית המבהיר חלק מהנושאים הנידונים בציבוריות הישראלית בימים אלו. פרטים והתייחסות לספר, לחוק ולמקרים האקטואליים של לאור ואלון – כאן. וגם: דפנה לוי משוחחת עם אורית קמיר.

ביום שלישי עולה לועדת חוקה לקראת הצבעה שניה ושלישית תיקון חוק העונשין – אינוס ע"י אישה. ברוח המנגנונים הבעייתיים של ההשתקה והגנת התוקפן, מנוסח החוק כך שכל מי שלדעת גבר גרמה לו (בכל דרך שהיא – גם בפתיחת כפתור) לשכב איתה, יכולה להיות מואשמת באונס. אנא – כנסו לפוסטים של אורית קמיר ושלי ולקישורים הנגזרים מהם ושלחו דרישה לח"כ זבולון אורלב וח"כ רונית תירוש למשוך את החוק לתיקונים ולא להגישו להצבעה שניה ביום ג'. כי רק אתם יכולים!
הפוסטים: היא גרמה לו (המכיל אימיילים ופרטי קשר של הנ"ל), אל תעברי לבד ילדה ברחוב, מאמר של אורית קמיר בווינט, וגם כאן ברשימות

אני מבקשת מהגולשים והגולשות להימנע מהתנצחויות והעברת מידע רכילותי או שקשור למקרים קונקרטיים, ומבקשת להתייחס באופן מעמיק לסוגיות החברתיות שאני מעלה כאן, שעולות שוב ושוב במקרים ואירועי-רשת דומים.

אאלץ למחוק הודעות שבקשתי שלא תיכתבנה. אתכם/ן הסליחה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כתיבה תמה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

44 תגובות על הימים האחרונים ברשת

  1. קוראת הגיב:

    לא יודעת אם זו תגובה כפי שביקשת ואם תסירי או לא. אני מניחה שלא תרצי אותה כאן. אבל הסיפא של הפוסט הזה במיוחד מטריד אותי. יש תזמון מוזר, נראה כמעט מתוכנן בין האירועים, המובילים את הנושא , המגיבים והתאומים לבין התגלגלות הענינים

    עכשיו, עוד יותר מאשר מקודם, עולה השערה שמישהו משך בחוטים והוליך את הווידוי של אשכר, או לפחות תפס עליו טרמפ. מאד לא לטעמי.

    אהבתי

  2. אולם התחושה העולה מדברייך היא של השתייכותך לסעיף 1. אני מזמינה אותך לשנות פרספקטיבה לסעיף 2. עול המארג הצפוף של 'גזירות' שעלינו להדוף, בייחוד בתקופת Backlash כמו הנוכחית, כבד דיו גם מבלי שאלו תילקחנה למקומות שבהם 'הורגים את השליח/ה'. תזכרי, אם את אישה – שמחר את עלולה להיות השליחה, וכל אחת מאיתנו.

    אהבתי

  3. עורך דין. הגיב:

    שני המקרים הן זה של אשכר והן זה של יולי אינם מקרי קצה. הם מתארים אירועים שספק גדול מאוד אם יש להם איזשהו גוון של עבירה על החוק. זה נכון במיוחד למקרה של יולי.לשני המקרים סיכוי גדול להגיע לבית המשפט ובשני המקרים הבנות כנראה יצאו וידן על התחתונה. זה אומר מבחינתן העצמה של נזקים נפשיים וכספיים. זה אומר מבחינת הרעיונות שאת מנסה להעביר, נסיגה מהותית הן ברמה הפרקטית (נשים לא תעזנה להתלונן גם כשיש לכך בסיס) והן ברמה האידאולוגית. לכן, לטעמי הדחיפה שאת נותנת להן שעל פניו מהווה גורם מרכזי בהתפתחות הענינים היא בבחינת מכשול בפני עוור. במילים אחרות, האחריות היא שלך לטוב ולרע. כפי שאני צופה, בעיקר לרע.

    אהבתי

  4. אלא לניתוח המפה החברתית. בכל מקרה, הפוסטים שלי נכתבו בעקבות זה של אשכר ואני לא חושבת שאתה בעמדה בה אתה יכול לומר שאין שם גוון של עבירה על החוק או שנתתי דחיפה כלשהי לאשכר (שסיפורה עלה לפני כל פוסט אחר בנושא ועומד בפני עצמו, כפי שהיא עומדת כאשה ריבונית בפני עצמה ועל דעתה), אלא אם כן את שייך לסעיף 3 בפוסט שלי. האם?

    אהבתי

  5. יודית שחר הגיב:

    שלום חנה, ראשית כל כל הכבוד על העבודה שאת וכל עמיתותייך בנושא הרמתן.
    באמת כל הכבוד.
    צריך לזכור שהכל התחיל מהוידוי של אשכר ומשם יצא פרץ עכור ובוצי של אמת מושתקת.
    וגם הוציאה מאיתנו הנשים תגובות שונות ומשונות, ואין ספק שהרבה אי הבנות והרבה פגיעות.
    אני דווקא נפגעתי מהתנהגותן של נשים מסויימות שצעקו לינץ' כשבפעל ידעו שלא לינץ' ולא נעליים, ושהתלונות הסדרתיות הן אמת לאמיתה, זאת לא אבין כנראה.
    הייתי רוצה להבין, מתי הוועדה ביום ג'? לא קבלתי על זה תשובה. אני מעריכה שזה יהיה בבוקר או בצוהוריים ולא אוכל לבוא. אבל להרים הפגנה בנושא אני כן אוכל להרים, וכדאי שכולנו נתאחד הפעם באמת ונעשה מעשה בעיניין החוק הנורא הזה.V

    אהבתי

  6. ואכן, חלק מידיעתי וחלק אני משערת – שידעו שלא מדובר בלינץ' שכן הטענות שעלו נגדו שרירות וקיימות והן היו עדות להתנהגויות דומות. את הניתוח שלי לסיבות הרחבתי מעט בפוסט. הוא לא תורה מסיני ומי שירחיבו את היריעה – יבורכו.
    לגבי יום ג' – 11.00…

    אהבתי

  7. שאול הגיב:

    חנה כתבה

    ה"אויב" הוא המטריד הסדרתי (התורן) – לא אף אחת מאיתנו, גם אם ממתקפתן עלי נוצרה מראית עין אחרת.

    בלוגר גס רוח פירסם כלפי חנה ביום ה דברי בלע .
    לא קראתי את דברי הבלע של המגיבים אולם מגיבה שהוציאה בעבר דיבה על בחורה אמיצה כיבדה את הבלוגר בנוכחותה בבלוג שלו.

    אז מלבד המטריד התורן-הבא והגברים המשתלחים יש גם נשים שראויות לגינוי

    אהבתי

  8. אבנר השלישי הגיב:

    מכיוון שהגבתי מדי פעם בבלוג הזה תחת השם אבנר, יש לי עניין רב להצהיר שאינני אבנר השני.
    הבהרה זו חשובה לי במיוחד, מאחר ואני מסכים לכל מילה המתוארת בפוסט.
    חנה, לאורך הבלוג שלך מצטיירת דמותך הצדקנית כל-כך, שלא מחפשת במאמץ רב להיות מרכז להתרחשות חשובה.
    את מצטיירת כמי שלא מנסה "לתפוס טרמפ" על אירוע שבטוח יש לו חשיבות ציבורית (יצחק לאור, הרב אלון) וגם המקרה שלך נתפס בעיני כול כחשוב.

    אהבתי

  9. איש הגיב:

    חשיפה של סדרתי להבנתי אינה "יציאה עם היד על התחתונה" כפי שרומז עורך הדין. הוא חלק מתהליך של שינוי. הן מהבחינה האידיאולוגית (הוקעה מוסרית למשל, העלאת מודעות למשל) והן מהבחינה הפרקטית (נדע להזהר ממנו בעתיד למשל, הוא ידע להמנע ממעשים דומים למשל ואולי "רחמנא ליצלן" מערכת המשפט עוד עלולה למצא אותו ראוי לעמוד לדין ואם יהיו שופטים גם יקבל איזה עונש הגדול מחצי שנה עבודות שרות).
    למיטב ידיעתי אין העצמה של נזקים נפשיים. נהפוך הוא: זהו חלק מתהליך שיקום נפשי.
    גם לא ברור מהיכן מגיע האיום בנזקים כספיים.
    בקיצור נראה לי כי העורך דין מנסה להלך אימים. לא יצלח.
    התהליך אינו מכשול בפני עוור אלא נטילת קורה מבין עיננו.

    אהבתי

  10. יודית שחר הגיב:

    זה נופל לי על העבודה. חבל.
    אולי בפעם הבאה נלמד כולנו ולא נזעק זאב זאב על הכבשים, מי יודע, אנחנו לומדות שוב ושוב.

    אהבתי

  11. דפנה לוי הגיב:

    הדרך הכנה, הנקייה והשיטתית שבה את מעלה למודעות כל כך הרבה נקודות חשובות בחיינו כאן, ביחסי אישה-חברה והאופן שבו את לא מניחה לאיש לשכוח שהאישי הוא הפוליטי וגו' ראויים להערכה.

    אהבתי

  12. שאול – תודה, אני לא נוטה לגנות במקרים אלו (למרות שאינני חפה מגינוי נשים קונקרטיות במקרים קונקרטיים).

    אבנר – אין לי מושג מה אתה רוצה לומר.

    איש – אני מסכימה איתך, אני רואה וחווה את החשיפה ככלי העצמה חשוב ואכן חושבת שברבים מהמקרים – חיזוק השתיקה הוא החלשה. אני מסכימה אתך גם לגבי הפחדות הסרק באיצטלא של ייעוץ משפטי. מדובר בגברים מטיפוס סעיף 3, בדר"כ.

    יודית – לא בכדי לא התייחסתי לסוגיית ההפגנה. אני רוצה לברר בבוקר. לגבי הועדה – חשוב מאוד שיישלחו עוד מכתבים לאורלב ותירוש עם דרישה למשוך את החוק.

    דפנה – תודה.

    אהבתי

  13. גיורא לשם הגיב:

    הבהרתי כמעט בכל מקום אפשרי ברשת כי ברגע שאדם תוחב את נעלו בדלתו של אדם אחר שאינו רוצה להכניסו הביתה, נוצר אקט שטומן בחובו רמז לאיום באלימות.

    אהבתי

  14. את יודעת מי הגיב:

    האשימה אותך, ובצדק באלימות וחוסר רגישות בגלל התגובה שלך לבקשה שלי ואת יודעת את זה היטב. המיילים שמורים אצלי, נשלחו לכמה אנשים ונשים כדי לברר אם אני צודקת בתחושתי, ואני מוכנה להעמיד אותם, את חלופת המיילים ביננו, לדיון פתוח מי הייתה אלימה, אטומה וחסרת רגישות למי אם את רוצה.

    אהבתי

  15. grw הגיב:

    הצד שכנגד נוטה לפרש זאת כהתקפה, שאת נגדו. זאת כנראה נטייה אנושית אוניברסלית ורואים את זה בכל מקום.
    מצד שני, כמו שאמרת בחירת המלים לא מקרית, וזה פשוט מבטא שהיא הרגישה מותקפת. ואפשר להבין את זה. כי לא מדובר רק בתגובה שלך, אלא בתגובות נוספות רבות, ומן הסתם היה לזה אפקט מצטבר

    אהבתי

  16. דנה אזולאי הגיב:

    גם אני נפגעת הטרדות מיניות כמו כל אשה כמאט, ואולי עכשיו את יכולה להבין למה אני כועסת על ציפי לבני שנתנה גיבוי למטרידן כמו חיים רמון והפכה אותו ליועץ אישי.
    דרך אגב לא ראיתי לא אותך ולא את ציפי לבני בהפגנה של שלום עכשיו נגד הכיבוש.

    אהבתי

  17. אייל גרוס הגיב:

    … אני יודע שהיו כל מיני ויכוחים אבל בדיעבד מתברר דבר אחד, החיבור של נשים שנפגעו (לכאורה) לאורך ההיסטוריה על ידי אותו אדם לאורך ציר הזמן איפשר לפתוח בהליך שהניע מהשתקה והכחשה להוקעה ובירור הנושא, וזה דבר שאולי לוקח זמן לאנשים להבין אותו אבל ברור עכשיו מה עוצמתו, ואת היית אחת מאלו שחשפו את עצמן בהקשר הזה, ועל כך יש להודות לך ולכל אישה שהתלוננה.

    אהבתי

  18. שאינן מסכימות איתי – נמחקה כאן תגובה לבקשת הכותבת. דוקא הייתי שמחה לפתוח דיון, אם זו תימלך בדעתה.

    גיורא – תודה.

    לאלמונית – אם בחוסר רגישות עסקינן: מאחר והפוסטים שלי לתפיסתך אלימים ("אלים וגס ומחוספס") ואינם הולמים לעדינות הנדרשת לך (בניגוד לי, כמובן), לא ברור לי מה את עושה כאן שוב. אגב, המילה "צודקת" חוזרת אצל בוריאציות, חלקן נוזפניות כלפי אובדות דרך כמוני. לא פלא שלא פורחים אצלך פרחים באביב.

    אהבתי

  19. אייל, אכן העוצמה רבה – הן של הביחד נגד התוקף והן של הכוח שמניח האינטרנט בידינו, שככל שיש לנהוג בו בזהירות כבכל כח – יש לנהוג בו גם בהעזה. תודה על תגובתך.

    דנה, Get a life במקום להציב אצלי תכנים ב- copy paste על לבני, שוב ושוב. מאחר ואני יצאתי בפוסטים, מאמר בווינט וראיונות בנושא רמון, וקולך לא נשמע – אני ממליצה לך לקרוא היטב את מה שאני אומרת בסעיף 7.

    grw – אכן, זה נחווה כמתקווה והיה מתקפה, שכן בכל ההודעות (והיו אי-אילו, בנוסף לרבות שנמחקו) הדברים לא נוסחו לצערי כעמדה אלא כגינוי.

    אהבתי

  20. כתבתי מתקווה במקום מתקפה. ואכן – יש לי הרבה תקוה בלב בעניין זה.

    אהבתי

  21. הציטוט הקל והחביב מדברייך היה הנימוק לבקשתך. כל שעשיתי היה להצביע על האלימות בבקשתך. למה אני מדייקת ומסבירה? כי את לא לבד: רוב התגובות הלא נחמדות שקבלתי, נטפו אלימות, אטימות ורוע שזיעזעו אותי עד עמקי נשמתי, בעודן מוחות על אלימות-לכאורה שלי. האירוניה במיטבה. ועדיין – לא כעס אני חשה במקרה זה, כי אם צער. הן היו בהחלט גרועות מאלו שהוצבו בבלוג בגלוי, והיה די ברור שכוונתן רעה. תגובתך בכללן.

    אהבתי

  22. רונן הגיב:

    ההשמטה המופגנת של קישורים אל המבקרים ומתן קישורים למבקרי המבקרים. המסר המשתמע הוא "אני ממליצה שלא לקרוא את הביקורת עלי, ולכן לא אקשר אליה, אבל אם למרבה הצער כבר קראתם אותה, אז הנה ביקורת על הביקורת."

    ארגון ההחזרה בתשובה "מקשיבים" מפרסם חוברת בשם "שאלות לאתאיסט – תכתובת בין מאמין לאתאיסט", אבל כשאתה פותח את החוברת אתה מגלה הפלא ופלא שכל מכתבי האתאיסט נשמטו מה"תכתובת" ונותרו רק מכתבי המחזיר בתשובה.

    אהבתי

  23. חני הגיב:

    על אומץ ליבך ועל האינטגריטי שלך. עשית מעשה חשוב ביותר. סייעת למוטט את חומת הפחד והשתיקה. זה הדבר הכי חשוב בכל הפרשה הזאת. אני לגמרי איתך.

    אהבתי

  24. אני לא עיתון ולא מחוייבת בתגובה נגדית. נתתי כאן מספיק בימה למקטרגים, יותר מהנדרש להמחשת העניין. אני מניחה שניתן למקם את תגובתך איפהשהו בין טיפוס 3 ל- 4.

    אהבתי

  25. ולילה טוב לקוראים מעתה ועד הבוקר.

    אהבתי

  26. לינוי הגיב:

    חנה, אני מסכימה כמעט עם כל מסקנותייך, ומי שלא היה עד להתרחשויות מאחורי הקלעים אולי לא יבין עד כמה הדברים נכונים. נדמה לי שיש קבוצת נשים שיכולה ממש לכתוב ספר של תובנות מהשבועיים-שלושה האחרונים, והוא יגע החל בתפקיד של אינטרנט באירועים מסוג אלה, על היחס הדו-ערכי שניתן בתקשורת הממוסדת למדיום הזה, דרך הרפלקס-המשפטי שהתפתח ברבים מהקוראים (קרי: אותו אגף שהחליט שכל דבר שלא נופל בדיוק תחת סעיף מסויים בחוק אינו ראוי שידברו עליו בכלל ושיגנו אותו בפרט) וכלה בעבודתן המסורה של "כורתות הענף שעליו הן יושבות" שעשתה מאמצים ניכרים להבהיר למה נשים בעיקר צריכות לשתוק. ישר כוח!

    אהבתי

  27. שאול הגיב:

    צירוף מקרים אירוני העמיד עכשיו שני אנשי רוח חשובים בעין הסערה: המשורר יצחק לאור עומד לבדו לגורלו. אין "תקנה" שתבדוק את החשדות, הכל נחשף לציבור מיד, אולי אפילו באורח מופרז; אין "שבר" בשמאל ולא "קריעה" במחנה השלום, תלמידיו של לאור לא מצטלמים אתו בנשיקות ובחיבוקים דביקים ומביכים ולא כותבים מאמרים נסערים בעיתונות. ומולו – הצגות התמיכה המתוקשרות היטב עם הרב במושבה מגדל, אחרי שתיקה מחפירה של שלוש שנים מצד "תקנה". התקנה היחידה שיכולה לצמוח מכל זה עכשיו היא ש"תקנה" תשנה מיד או אורחותיה, או שתיסגר.

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1151173.html

    אהבתי

  28. שלום חנה
    ראשית , הרבה הערכה על האומץ שלך , על המסירות שלך לנושא , ועל הנכונות שלך להאבק למעו עולם טוב יותר לנשים וגברים כאחד .
    אני מסכימה עם דברים רבים שכתבת , לא אתייחס לכולם , אצטרף להערכה הרבה שאת מביעה לצוות תוכנית המקור , אני חושבת כמוך שהם פעלו באומץ ביושר ומתוך אמונה בחשיבות הנושא .
    כפי שהצעת לי באופן אישי , וכפי שקראת מעל הרשת לנשים נוספות , החלטתי שעלי לנקוט במהלך של הגשת תלונה כנגד יצחק לאור על אונס במשטרת ישראל , וזאת כדי להביא את הנושא לחקירה בהתאם לחוק .
    אני רואה במהלך הזה חשיבות גם כשלעצמו וגם בהצגת דוגמא אישית לנשים אחרות שאנחנו יודעות שנפגעו ומפחדות להתלונן . הבנתי במשטרה שלכל תלונה גם אם היא מתייחסת לארוע שהתרחש בעבר הרחוק יש חשיבות רבה לצורך החקירה .
    ולכן , אני קוראת לך לגשת לתחנת המשטרה ברחוב ראול ולנברג 10 ולהגיש תלונה על ההטרדה שעליה העדת בפוסט ובכתבה בטלויזיה ,ולמסור את כל המידע שהצטבר אצלך במהלך הימים האחרונים, מתוך התגובות אצלך לפוסטים שהעלת ומידע שהגיע אלייך מתוך הדיון ברשת , יש חשיבות רבה שדווקא את כמנהיגת נשים תעשי זאת ותודיעי על כך בפומבי .
    בכך אני מאמינה תתני אומץ לנשים אחרות שעדיין מאד מפחדות , אני מאמינה שאם הן ידעו שהן לא הראשונות להגיש את התלונה , שתלונתן מצטרפת לתלונות קודמות באותו נושא , הן ידעו שאינן צריכות להתמודד לבד מול מי שפגע בהן וזה יקל עליהן מאד .
    אשמח לתגובתך .
    אשכר אלדן כהן

    אהבתי

  29. כמובן שאחרי המילה "אונס" צריך היה להופיע פסיק,וזאת כדי לשמור על משמעות הדברים הנכתבים .
    אני בטוחה שדברי מובנים , אך מכיוון שפה ושם ברשת ראיתי שיש המהדרין ומפשפשים בדקויות הניסוח הלשוני , העימוד , עריכת הטקסט ומיקום סימני הפיסוק , שבתי עם הערה זו , ואין הערה זו מתייחסת כלל וכלל לפוסט שלך חנה או לתגובותיך , אלא לבודדים מבין הקוראים והמגיבים על תגובותי .
    אלה שבכל הסיפור הנורא הזה , מה שהם בוחרים לעסוק בו זה השפלות קטנות ואינטיליגנטיות לכאורה .

    אהבתי

  30. שירלי הגיב:

    ראשית, אני מעריכה את המאמץ העצום שלך בשבועות האחרונים, גם אם אני לא מסכימה עם כל מילה שלך (וכאישה דעתנית עוד לא נברא היצור שאני מסכימה עם כל מילה שלו) – אני מסירה את הכובע בפני הנחישות.
    בהמשך לסעיף 6 ולפוסטים של חני שטרנברג ולתגובה של שאול: האם לא ניתן לפנות באופן אישי גלוי לעיתונאי "הארץ"?
    זה לא נעים ואולי גם מעט לא הוגן כלפי אלו שזהו מקור הכנסתם, אבל האם לא הגיעה השעה ש"הארץ" יפסיק לטאטא מתחת לשטיח?
    עם כל הכבוד לעיתונאות המכוונת יש עדיין חשיפה ומשקל גדול יותר לעיתונאות המודפסת
    למרות הציניות אין לי ספק שיש שם גם אנשים מצפוניים, האם תוכלי ל"עזור" להם לצאת מהחפירות?
    שוב, תודה על העבודה העצומה שאת עושה!

    אהבתי

  31. מיכל ש. הגיב:

    מרגש, מעורר כבוד והתפעמות.
    אשכר אלדן את אישה חכמה ואמיצה
    וההתנהלות שלך מראשית הבלגן
    הגונה לאורך כל הדרך.
    תודה לך.

    אהבתי

  32. רות הגיב:

    וחשוב שבעקבות מה שחשפת ובעקבות תלונתך במשטרה יגשו להתלונן נשים נוספות, גם חנה בית הלחמי זה יחזק את כולכן, תודה.

    אהבתי

  33. אנא פרויד הגיב:

    איפה אפשר לראות את תכנית "המקור" ברשת?

    אהבתי

  34. זיגמונד המשוגע הגיב:

    אולי שעה שלמה צחקתי מהשטויות שלו
    הוא פשוט בן אדם מצחיק
    http://www.notes.co.il/ben-hateva/64885.asp

    אהבתי

  35. אני מאד משתדלת להיות נאמנה לאמת כפי שאני מבינה אותה .
    אי לכך ובהתאם לזאת , יהיה זה רק הוגן מצדי לומר שעיתונאית של הארץ פנתה אלי מספר פעמים בבקשה לראיין אותי לעיתון הארץ בנושא .
    מכיוון שהפניות מהעיתונות הן רבות ואין ביכולתי להענות לכולם בפרק זמן כה קצר , לא נענתי עדיין לבקשתה .
    יחד עם זאת , אני יכולה גם לומר שאני יודעת טוב מאד למי שלחתי קישור למאמר שלי " על האונס " באתר בהעוקץ עוד בטרם פרוץ המהומה הגדולה .

    אהבתי

  36. פ. הגיב:

    אלא למעשה מגבה את לאור עד כה. הוא עשה זאת באמצעות עכבר העיר ואתר וואלה (שהיום התפרסמה בו השתלחות חריפה כנגד הגורמים המגלגלים את הפרשה), הנמצא בבעלותו החלקית. השתיקה שלו היא אפוא טקטית בעודו פועל באמצעות אתרי המשנה שלו. יש להניח שדרך הפעולה הזאת נובעת הן מכך שיש לו מה להסתיר, והן מכך שלאור מזוהה מאוד עם העיתון

    אהבתי

  37. עמרם נאווי הגיב:

    , אני מעריך את הדיון החיוני והפורה בשאלות של אונס, הטרדה מינית, חשיפה ציבורית. אני רוצה לבקש – רק לא לגליזציה של הדיון! להערכתי, זהו אסון של ממש

    הן בפרשת יצחק (ולא "איציק") לאור, והן בפרשת מרדכי (ולא "מוטי") אלון, יש מי שמושך/ת את הדיון לדיון משפטי, משטרתי, פרוצדרולי. אני מבין היטב ומכבד את העמדה שתלונה גלויה במשטרה, תביעה ל"צדק" פורמלי, ואפילו רצון בענישה ובנקמה (טבעית ומוצדקת) הן חלק חיוני בתהליך החשוב של מעבר מקורבן חסר אונים, המאשים את עצמו, עם דימוי עצמי מרוסק (מי שהיה שם יודע על מה אני מדבר) למאשים ריבוני, גאה, מועצם ומעצים אחרים ואחרות. אבל מהיכן, לעזאזל, צצה האמונה המיסטית (זו המיסטיקה הליברלית, הטריובונאלית?) במדינה ובמערכות המשפט והאכיפה שלה כמנגנון אפשרי בכלל – ואפילו בלעדי! – לעשיית צדק, ענישה, חינוך? מדוע מישהו ומישהי סבורים שחבורת החוקרים, הפרקליטים, השופטים (שאין שום סיבה להעליב חיות סימפטיות כמו חמורים בהשוואות אליהם, ואפילו לא לבזבז זוג נעליים) תתנהג שונה מהרשתות החברתיות הגבריות-ברובן שחיפו, שתקו, העלימו, לא גינו, לא הוקיעו, ולא הקיאו מעשים כאלה במקומות העבודה, במוסדות החינוך, ובארגונים השונים? מישהו ומישהי באמת חושבים שהדרך לדון בשאלות של מוסר, יחסי כוח ומיגדר, נורמות התנהגות בקהילה אנושית בכלל ובקהילה פעילה פוליטית (שמאל הומניסטי) קבורה בספר החוקים? ואך ורק בספר החוקים?

    מסופקני, כהדיוט מושלם, אם רוב העובדות שנגלו בפרשת לאור יכולות להוביל להרשעה. אפילו הלגלילסטים הנכבדים על כוונותיהם הטובות רואים בודאי שרבות מהעדויות נמצאות ב"תחום האפור" העובדתי והמשפטי. בודאי בפרשת האונס-לייט: אונס-לייט, בהגדרתו, אינו "לייט" כלל וכלל. פירושו – יחסי מין בכפייה, שבה בודאי התוקפן והקורבן, וכל אדם רגיש ובעל לב, יודעים שמדובר ב"כפייה". אך הקורבן (במקרים כאלה תמיד אשה, נדמה לי) לא ביטאה את התנגדותה באמצעי ובמידה שתשכנע שופט סביר (הקורא לעצמו "אדם סביר"). כי במשפטי אונס מערכת האכיפה משתמשת לדימוי התוקפן ב"אדם סביר" שהוא בן דמותם של השופטים – שוטה וחרש וקטן (בניגוד למשפטי שחיתות, אגב, שבהן האדם הסביר אמור להיות גאון במישפט ציבורי ובמינהל). המקום הנורא – שבו התנגדות אילמת, ריפיון ידיים, יאוש מוחלט, חרדה משתקת, או סלידה מקפיאת-דם – אינו קיים כלל באולמי המשפט שלנו. לכן גם שאלות של תלונה, כתב אשמה, וכו אינן רלוונטיות – יש סיכוי סביר, לדאבוני, על פי התיאור של הנאנסת עצמה, ששופט סביר לא היה מרשיע את הנאשם. ועכשיו מה? למה לערפל את הדיון בסוגיות מקצועיות שנמצאות בתחום האפור ולנטוש את תחום הנורמות והציווי המוסרי החד כתער?

    כשלאור (או אלון, אולי, תכף אשוב לזה) לא יועמד לדין או יצא זכאי – מה אז? מה יהא על הלגליזם שהפסיד במערכה? השוביניזם יחגוג, והפרשה – שרודדה לשאלות מזפ"יות וסדר הדין הפלילי ונוסח החוק לפני עשרים שנה – תפגע בנשים ובבני אדם הגונים בכלל ותגרום נזק מחריד. צריך להפנות את האצבע המאשימה והתובעת חקירה מקיפה למקומות העבודה, לארגונים, ולכל אדם שידע ושתק – כי העובדה שבעצם, חלק גדול מהציבור הנאור שקרא את הסיפור לראשונה די ידע במי מדובר (ולחלק מהקוראים/ות היו כמה מועמדים!). מהזיהוי האוטומטי הזו עולות הנקודות החשובות ביותר לדיון הנוכחי – לא רק שאיש שמאל עשוי להיות תוקפן מיני ואנס (וההגדרה המשפטית המדויקת של המושג וההסטוריה שלו מעניינת אותי כקליפת השום), אלא שהתנהגות כזו הייתה ידועה בפומבי, לא הוכחשה, ובודאי לא גונתה (עד כדי חרם או הוקעה), בתוך קהילה נאורה-בעיני-עצמה, ותלונות מפורשות עליה לא טופלו על ידי מוסדות, ארגונים, ומקומות עבודה.

    אני שומע צקצוקי לשון צדקניים בקרב אותו שמאל שתקני עצמו בפרשת אלון – מדוע זה לא הגיע למשטרה? מה זה – מתי הפכה המשטרה לחזות הכול, מתי הפכו מערכת המשפט המקומית הנגועה בשחיתות מוסרית עמוקה לנערצת חוגים הומניסטיים? האם אין מה ללמוד מהארגון הוולונטרי "תקנה" במובן העקרוני – שילד מבוהל, מבועת, שנופל קורבן לסמכות רוחנית נערצת, שבסבך האשמה, הגועל-מעצמו, האומללות, והבדידות הרגילים (גם כאן יודע מי שיודע) נוסף מימד אמוני, שאין שום סיכוי שהוא יעיד במשטרה או בבית משפט, ושהקהילה שלו מצאה דרך חיובית ובונה כדי לשוחח איתו, כדי להאמין לו, כדי לאפשר לו תמיכה וחום, כדי לחסוך ממנו את סגנון התישאול המשטרתי והמשפטי (שגם בוגרים קורסים תחתיו) לטובת סוג של דיאלוג אמפטי עם אנשים מקורבים דווקא? זה רע? אפילו ישיבה בכלא (עם כל הסיפוק הנקמני) אינה מסלול ענישה יחיד – הוקעה פומבית, הגליה, נידוי, התנצלות, פיצוי, טיפול נפשי לתוקפן וקורבנותיו הן פעולות ותגובות לא פחות ראויות, ובודאי ראויות לדיון. כמה חבל של"שמאל" (ששוביניזם מתון נסלח בו, שפעילות זכויות אדם ביטאו בו לאחרונה בגלוי גזענות אנטי-מזרחית בגלוי וכו וכו) – אין "תקנה" משלו, שתחליף את ההערצה הכמעט-פשיסטית של המשטרה ובתי המשפט.

    ומילה אחרונה על פוסט-טראומה: הכותב הוא גבר, כמו כל קורבן רביעי של אונס (בארהב, אין לי נתונים מקומיים). וכמו הרבה מאוד גברים (למשל, עשרות שגדלו בשכונת ילדותי), גם אני קורבן של תקיפה מינית אלימה בילדותי על ידי מבוגר (זכר). למרות זאת הדיון האישי והנפשי בדרכי ההתמודדות עם טראומה כזו – ואפילו ההיבטים הציבוריים של מניעת תקיפות כאלו, סיוע שיקומי לקורבנותיהם/ן ותפקידו של המהלך המשפטי בתהליך כזה – עם כל חשיבותו, הוא הסחת דעת בדיון הנוכחי – שבו התוקפן מוכר היטב, פעיל בסביבה חברתית תומכת המודעת למעשיו, ולכן השאלות הן – מה אפשר אותו, מה מאפשר כמוהו (ומה ימנע!), ומה צריכים לעשות אנשים הגונים שהם גם חבריו וחברותיו למאבקים צודקים אחרים… אף אחת משאלות אלו אינה משפטית. לאף אחת משאלות אלו לא צריך עורך דין, ברוך השם

    אהבתי

  38. אני הגיב:

    עם כל דבריך.
    אין לראות במשטרה ובבית משפט חזות הכול.
    מה גם שלעתים מבין כותלי המשטרה והמשפט יוצא עוול נוסף על העוול המקורי."מקום המשפט שמה הרשע" (קוהלת)
    וגם אם בסופו של דבר לא תהיה הרשעה, יש חשיבות ציבורית לחשיפה הזאת.
    די לפחד ודי לשתיקה. ידע כל פושע שסופו לתלייה.

    אהבתי

  39. אשכר – תודה שהגבת כאן. המעשה שעשית אכן ראוי לציון וקשור קשר הדוק לדילמה שהצגתי בסעיף 7, בין האישי לפוליטי. מבחינה זו – המעשה הוא סוג של חווייה מתקנת והשראתית לנשים אחרות. יישר כח. באשר לתלונה – את מכירה את הנושא ויודעת כמוני שלא ניתן להתלונן על הטרדה מילולית שהתרחשה לפני שהוגדרה ככזו על פי חוק ומידתית – רחוק מאוד מכל התיישנות (32 שנים!), וכל מה שנשאר ממנה הוא צריבה חווייתית וידיעה שקרתה, ולא זיכרון קונקרטי של תכני ההטרדה.
    כך שאין לבקשה כזו משמעות אפקטיבית וכדאי שכולנו נתרכז במה שכן ניתן לעשות – ולא ב- wishful thinking שלנו. מבחינת מאבק זה ודומיו – כל המוסיף גורע.
    החשיפה בכתבה ודבר התלונה שהגשת עשו עבודה מצויינת של לגיטימציה למתלוננות וככל שניתן – כדאי לפזר לינקים לכל רוחב הרשת כדי שמתלוננות פוטנציאליות תדענה.
    שוב, תודה. לא כל נפגעת יוצאת למאבק, זה אינו עניין של מה בכך. אני מצטרפת לסופרלטיבים שכתבו לך כאן מיכל ורות.

    זיגמונד+פרויד – יהודה בלו אכן כותב משעשע, גם אני אוהבת לקרוא את הפוסטים שלו. הנה קישורים ל"מקור":
    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleId=700238&sid=126
    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleId=700291&sid=126

    לגבי הארץ – לפני כל טקסט המביע גיבוי – ניתן לראות בעצם פרסומה, כרגיל, של ביקורת ספרים של לאור – גיבוי ותמיכה מצד העיתון. מאחר ולא היה לי מנוי ולא קניתי מעולם את העיתון – אין לי מנוי לבטל. ראו בהקשר זה את הפוסט של חני שטרנברג – http://www.notes.co.il/hanis/65243.asp

    עמרם – אתה לגמרי צודק.

    לינוי – פעם עוד נכתוב על זה ספר 🙂

    אהבתי

  40. אכן עברת תקופה קשה.
    רוצה לחזק את המסר של אייל גרוס:
    קולה האמיץ של אשכר הנכיח את החוויה. החבירה יחד אפשרה להדביר את השתיקה ובסופו של דבר, לחשוף ולהוקיע.
    שאפו, חנה.

    אהבתי

  41. גלי הגיב:

    מסביבי יש כמה גברים פראי אדם, מי פחות ומי יותר. וזה לא קשור להשכלה או לתרבות. דווקא המנקה והפועלים שבאים לעבוד אצלי בבית מתנהגים אלי הכי טוב. והגברים שהם לכאורה משכילים מתנהגים בצורה ברברית. פרדוקס, אבל זה ככה. טוב תמיד ידענו שמוצא האדם הוא מהקוף. יש כאלה שנתקעו בשלב הקוף ויש כאלה שהתקדמו הרבה הלאה…
    לפעמים אני חושבת: הייתי רוצה להיכנס לתחנת המשטרה הקרובה ולדפוק לך תלונה על מה שאתה מעולל לי. נכון. זה בדיוק הפנטזיה שלי. כי אתה מתנהג כמו בהמה.
    אבל אם אני אעשה זאת על מה שהוא או אחר מעוללים, קרוב לוודאי שהמשטרה לא תשים לב.
    כל נוול יודע היטב, שהתנהגותו נמצאת בתחום האפור או הלבן-שחור של המותר.
    מותר לבעוט באשה ולא נכנסים על זה לכלא. מותר לומר לך: את חרה ותסתמי את פיך המטונף ועל זה לפעמים אפילו מקבלים פרסים. לא פרס על התנהגות טובה חלילה. אבל פרס אחר.
    יש מלא פרסים במדינה ולא חסר, בייחוד לגברים. ויש כאלה שיודעים היטב שהתנהגות מסוימת נמצאת לכאורה בליבת המותר מבחינת החוק. הם מודעים לכך שישנן התנהגויות שהן במסגרת ה"מותר". האפשרות שתוגש תביעה או הליך משפטי זה או אחר, ושופט (או אפילו שופטת) יחרצו את דינם (לבטח חלומותיהם הרטובים של כמה נשים כאן) היא כה קלושה… שעדיף לחסוך את המאמץ.
    לרוב, השופטים של היום הם רחמנים בני רחמנים ונותנים אולי עבודות שירות. אם בכלל.
    ובדיוק מסיבה זו גברים מסוימים, שלמעשה בתוך תוכם אינם מכירים את המושג "הומניזם", אנושיות, מוסר וכדומה, מודעים לרחמים שחשים כלפיהם השופטים והמשטרות והמוסדות ושאר הגופים.
    על כן בבואם לעשות לך את מה שהם עושים הם מודעים לרחמנות השופטים ולאוזלת היד של מערכת אכיפת החוק. הם יעשו מה שיעשו, יקללו ויתנהגו כמו פראי אדם אם החוק יאפשר להם לעשות זאת ואם לא יכניסו אותם לכלא. או לחילופין אם השוטרים יהיו עסוקים במשהו אחר ולא ישימו עליהם אזיקים ברגע שמגישים תלונה על התנהגות בלתי הולמת של גבר כלפי אישה.
    צר לי שהגבתי כאן, היכן שאינני רצויה. אולם מקווה שהערתי במעט את הדיון.

    אהבתי

  42. גלי הגיב:

    התכוונתי להארתי כמובן במעט את הדיון

    אהבתי

  43. רונית – תודה גם לך, על הפוסט שכתבת בנושא.

    גלי – את מוזמנת להגיב כאן תמיד, כתמיד. למעט במקרי קיצון, אני מתייחסת להודעות ולא למודיעים.

    אהבתי

  44. יונתן הגיב:

    אל תקחי את האונס באופן אישי.

    זה לגבי התוקף, לכאורה. זה לא תירוץ להוצאת כל הכעס על אנשים חפים מפשע שאולי מכירים את יצחק לאור ולא שותפים למעשיו. אם כי, מי שמגבה אותו ומחפה עליו עושה מעשה חמור ומטופש. כמו שאמר המשורר, לא יינקו.

    אהבתי

כתיבת תגובה