המאהל למען גלעד, גָלְעֵד על ציר הכאב והרשע

עדי ארד – תפילה לגלעד

ביקור במאהל של משפחת שליט

להלן הדיווח שלי מאמש,שיצא למקומונים, 17.3.09:

"הערב יצא אוטובוס מטעמה של עיריית רעננה, מלא בתושבים שאכפת להם, לתמוך במשפחת שליט. נציגת הורי חטיבת השרון הביאה למשפ' שליט קולאז' מפעילות ביה"ס בנושא, על מנת לצרפו לתיעוד התמיכה המצוי באוהל. על האוטובוס היו גם 2 נציגי הורים מברטוב, סמנכ"לית העירייה, עוד 2-3 עובדי עירייה (כל עובדי העירייה שהצטרפו – הצטרפו כתושבים מן השורה) ובעיקר – כ- 50 תושבים שהפגנת ההזדהות עם כאבה של משפ' שליט ועם הקריאה לשחרורו של גלעד חשובה להם. זהו האוטובוס השני שיוצא השבוע – יום קודם יצא אוטובוס תומכים צעירים מתנועות הנוער. במאהל מטה המאבק לשחרורו של גלעד שליט פגשנו את עו"ד אייל ברנדט הרענני, מיוזמי עצומת הקצינים ואופנוען שהביא את מועדון האופנועים הישראלי (עשרות אופנוענים) למסע תמיכה בקמפיין לשחרורו של גלעד. ברנדט נמצא במאהל ועוסק בקידום הנושא כבר מזה כשבוע".

בשם המתים, או בשם הדוֹגמה?

מפגן קהותו הבינאישית של הכאב האישי הוא מפגן מתסכל מתסכל, דווקא משום שלכאורה לא ניתן לבוא אליו בטענות. האנשים הללו פועלים ומופעלים מכאב. אבל את כאבם הם בחרו להפגין דווקא אל מול פניה של משפחת שליט, מרחק פסיעות ממנה, מעבר לכביש. המאהל שלהם עזוב. יש בו צלליות אדם בשחור ואדום ומאות שמות מודפסים, של הרוגי טרור שרוב משפחותיהם לא נשאלו האם הם מוכנים שייעשה שימוש כזה במתים כדי להרוג את החי. השכול של מיעוט העבדקנים שאכלסו את המאהל העזוב הזה זועק מהדֶקוֹר, מהעזובה ומנרות הנשמה. הוא כואב לא פחות מזה של משפחת שליט. רק שכשאנחנו למדים שמאחוריהם עומד ארגון אלמגור, שהוקם ע"י רבנים מהימין הקיצוני, נראה על פניו שלא הכאב הקים את המאהל אלא האג'נדה, זו שבדומה לאיסלאם המיליטנטי, מקדשת את הרעיון והגאווה הלאומית על פני קדושת החיים.

שיגרתי היום "יריית ניסוי" של המחשבה הזו בשבתי בבית הקפה השכונתי ונתקלתי בהתנגדות רגשית עצומה של הנוכחים לכל נימה של ביקורת על בחירתם הצינית, האכזרית (דה פקטו) של אלמגור למקם את המאהל שלהם ממש אל מול פניהם המאופקות של אביבה ונועם שליט. עברה בי לכן המחשבה שהציניות אף גדולה מששיערתי – שכן אנשי אלמגור יודעים שהכאב שלהם קדוש בעיני החברה הישראלית ועושים בו שימוש על מנת לערער על קדושת חייו של גלעד.

שלא תבינו אותי באופן מוטעה: ליבי עם כאבם, כפי שאני מאמינה שאכן ליבם עם כאבה של משפ' שליט, רק שכנראה שהמאהל לא מוקם מול משפחת שליט בשמו של הכאב הזה, אלא בשמה של כוונה פוליטית, רעיונית וכּתית רחבה ממנו והרבה פחות אישית ואנושית ממנו.

הילדים

ילדי תנועות הנוער שהיו שם בהמוניהם.

הילדים בצבא שכלואים בתוך מצב גדול מהם, אותו הם חייבים להצדיק לעצמם – ולכן עמדותיהם בזמן הצבא נוטות ימינה, מתחדדות לשחור-לבן, מוקצנות, מושטחות.

הילדים ששואלים עכשיו מה יהיה, כשיתגייסו, אם יפלו בשבי? האם מדינת ישראל לא תחזיר גם אותם?

הבת שלי בת ה- 7 מדקלמת את "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה". גלעד עוד בשבי, ההורים במאהל, אולם לילדי כיתה ב' – זה כבר חלק מהאתוס הישראלי שמעצב את עמדתם, מכתיב באיזה משני האוהלים הם ישבו בבוא העת. והעת תבוא. 

שם

המפגש עם משפחת שליט הוא מפגש מכאיב. גלעד שליט הוא הילד של כולנו אולם בעיקר הוא הילד של אביבה ונועם שליט. למרות השקט שלהם – הסערה ניכרת. לראות אותם מקופלים מחרדה, מדאגה, מכאב – זה מקפל אותנו. ההתעמרות הצינית של אולמרט ושליחיו במשפחת שליט היא בלתי נתפסת ובלתי נסבלת. או שאולי היא נסבלת. עובדה, אנחנו סובלים אותה. ואנחנו הבאים בתור.

המאהל נראה כמו סט של צילומים. הניידות, התאורה, הכתבים, הטכנאים. בחדשות שמונה הפכו התומכים לניצבים בשואו של הימים הללו. ריאליטי הרבה יותר טוב מהאח הגדול. איפה העלבונות של מנחם בן לאנשי הבית, לעומת הבשורה שקבל נועם שליט מאחת העיתונאיות בשידור חי, שהמו"מ נכשל? מנחם בן, נועם שליט מאחוריך.

25 מטר משם מאהל שחור-אדום של מתנגדי שחרורו של גלעד (אין דרך אחרת לתאר אותם). אחת מהם, אם שכולה מאחת ההתנחלויות, התראיינה בבוקר לרדיו ואמרה שאם בניה יפלו בשבי, היא תבכה אבל מבקשת מהממשלה לא להתחשב בבכי שלה ולא לשחרר מחבלים. ממש חנה ושבעת בניה, האתוס היהודי הרקוב של מוסר כפול – קדושת החיים וביזויים, הפיכה פגאנית של הסמל לאלוהים.

50 מטר משם – קפה מומנט (היום קוראים לו אחרת, אבל הוא ישאר לעולם קפה מומנט, גם כשיהפוך פעם לבוטיק או סוכנות ביטוח). בתוך האלוהים של "לא בכל מחיר" אוכלים שרימפס. המקום מלא, הכאב של משפחת שליט טוב לעסקים. נכנסנו לשתות קפה לפני הנסיעה הלילית בחזרה לרעננה. יואל שליט ועוד 3 אנשים פינו לנו שולחן.

איתנו באוטובוס היתה גם אם של אחת מקורבנות הטרור הרענניות, שציינה אף היא שאין דרך לראות את הנושא אלא בבחינת "גלעד הוא הילד של כולנו". גם אותה אף אחד לא שאל אם להשתמש בבת שלה כדי להתנגד באמצעותה למחיר שחרורו של גלעד. זה מרגיז אותה אבל היא לא אומרת דבר, מתוך כבוד לכאב, למרות שהיא מבינה שההתנגדות הספציפית הזו שלהם היא בשמה של האג'נדה יותר מאשר בשמו של הלב.

אם האגו הלאומי מעריך כי 100 מחבלים הם "סכנה אסטרטגית לקיומה של מדינת ישראל" – הרי שאבוי למדינת ישראל.

דיקלה, ושבו בנים לגבולם

פוסט זה פורסם בקטגוריה כתיבה תמה. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

19 תגובות על המאהל למען גלעד, גָלְעֵד על ציר הכאב והרשע

  1. איריס הגיב:

    אם כי חראם על הילדים הקטנים שלומדים שיעור ראשון בחוסר אונים נרכש, אל מול האולמרטיזם.

    מצד שני, אולי חשוב שילמדו כבר בהתחלה עם מי יש עסק.

    מקווה שפגשתם את עמי איילון וצעקתם עליו. האיש הולך ולוחש בצרידות ובשקט שהעסקה כשרה מבחינה בטחונית, אבל שתק כאשר היה בעמדה שדברים אלה יכולים היו להשפיע.

    אהבתי

  2. איל הגיב:

    מכל מקום אני אישית חושב שהנושא כל כך כאוב שקשה לי לבוא בטענות או בביקורת על אלה שלא מסכימים לעסקה.

    אהבתי

  3. אסתי הגיב:

    המשפט הזה כל הזמן מצלצל לי באוזניים כשאני רואה את ההורים השכולים שמתנגדים לעסקת שליט.
    הם מעטים כידוע כי הרוב הגדול עם ההורים של גלעד אבל יש שניים (אני חושבת) שמביאים את צעקתם לכל מקום אפשרי.
    ולי כאמור זה מזכיר את משפט שלמה ואת הציטטה "לא לי לא לך יהיה – גזורו!"
    כלומר הילד שלי מת אז גם הילד שלכם יכול או משו כזה. זה אנושי אבל זה נורא.

    אהבתי

  4. חנן הגיב:

    האישי לא יכול להיות פוליטי במקרה הזה, הוריו של שליט לא הקימו אוהל פוליטי אלא אוהל אישי, מי שמביא אנשים לנחם את הורי שליט, מביא להם מנחמים כאילו הוא כבר מת.

    אהבתי

  5. שירלי הגיב:

    הכאב של משפחת שליט אכן שובר לב.
    אולם ההתנגדות לעסקה לא נובעת בהכרח ממניעים נקמניים.
    ברשימה באתר הסבירה אתמול ד"ר נעמה כרמי בצורה מאד שקולה מדוע נימוקיים אמוציונליים, חזקים ככל שיהיו, אינם תמיד מוסריים יותר.
    אני לא מאמינה שמישהו בארץ אינו רוצה שגלעד שליט יחזור, אולם יש רבים שחוששים מחטיפתם ומותם של חיילים נוספים רבים – כאלו שעדיין חיים וחופשיים היום.
    זוהי עמדה לא פופולרית וקשה, לא נעימה, אבל עצימת עיניים לא תרכך את המציאות לצערי.

    אהבתי

  6. חובבן הגיב:

    כל מי שאני מכיר מזדהה עם משפחת שליט, ומתפלל שגלעד יחזור הביתה.
    כמעט כל מי שאני מכיר מתנגד לעיסקה מופקרת.
    מי יודע מה פופולארי?
    ברור מה דעתם של כלי התקשורת.

    אהבתי

  7. איריס, עמי איילון ושכמותו הם פרפראזה על אלו שמקללים ליד כולם בסלון ומתנצלים בפרטיות במטבח. כעת, כשהוא עזב את סלון-אהוד (2 אהוד), ועבר למשטבח, הוא יכול לומר שהעסקה כשרה.

    איל, אין לי טענה על זכותם הדמוקרטית להתנגד לעסקה, אלא על חילולה של הזכות הדמוקרטית בעצם הקהות המצמררת של להעמיד את התנגדותם אל מול פניה של משפחת שליט.

    אסתי, אכן, זו גם תחושתי. לאחר שהייתי וראיתי אותם, שבתי בתחושה שאין שם אינטגריטי אלא נקם, דוגמה ואג'נדה. אכן, מקורם בכאב, אולם הוא אינו הכוח המניע הישיר להקמת המאהל.

    חנן, הרשה לי לענות לך בשיר של שימבורקסה: "אנחנו ילדי התקופה,/ התקופה היא פוליטית./ כל המעשים היומיומיים / או הליליים שלך, שלנו, שלכם / הם מעשים פוליטיים…/…כך או אחרת / לכל דבריך הדהוד,/ לכל שתיקותיך השתמעות / פוליטיים".
    לגבי הניחומים, כשל כבר יו"ר המטה, משיטה, בראיון ברדיו באומרו: "משפחת שליט היא משפחה שכולה". אולי, במדיה מסויימת…

    שירלי – מי ש"רוצה שגלעד יחזור" ואינו מוכן לעשות את הנדרש לשובו – אינו רוצה שהוא יחזור. הצביעות וההתיפייפות אינם נאים בעיני. אכן, העמדה לא נעימה, ויותר מכך – מרושעת ומכוערת, ולכן מובן ואנושי (גם אם ירוד) שמצטרפת אליו אמירת אמפטיה למשפחת שליט ו"רצון" שגלעד יחזור. לכל אלו אני אומרת: Put your ass where your words are. לא קראתי את הפוסט הספציפי של נעמה אולם הגישה בכללותה אינה "הגיונית ושקולה" אלא מונעת מפחד ותאוות נקם, מחולשה והיעדר סולידאריות.

    חובבן – הדבר היחידי שמופקר כאן הוא גלעד שליט.

    אהבתי

  8. פוסלי העסקה שעושים "סחר סוסים" מכוער בחיי גלעד, בעצם את עצמם הם מוזילים.

    אהבתי

  9. אסתי הגיב:

    מי ש"רוצה שגלעד יחזור" ואינו מוכן לעשות את הנדרש לשובו – אינו רוצה שהוא יחזור.

    ובכלל אני נורא אוהבת את הקטע של איזה יופי נוכל להתלות בפוסט של נעמה השמאלנית שאומרת כל כך יפה את מה שאנחנו לא מצליחים לנסח אבל כל כך מרגישים צודקים איתו
    איזה מזל שיש לנו את נעמה.

    אהבתי

  10. אסתי הגיב:

    אם נחזור לדברייך: מי ש"רוצה שגלעד יחזור" ואינו מוכן לעשות את הנדרש לשובו – אינו רוצה שהוא יחזור.

    אז באמת האמירה הזו שכולנו רוצים את גלעד, אבל לא מוכנים לשלם את המחיר.
    מזכירה לי את אנשי הימין שטוענים שהם רוצים שלום.
    בטח שהם רוצים שלום. שלום כזה שבו נמשיך את הכיבוש, נמשיך את הנישול, נמשיך את האפרטהייד והניצול והאפליה ושהערבים ישתפו פעולה ולא יפריעו לנו.
    זה השלום שהם רוצים.

    אהבתי

  11. דוד הגיב:

    כבר נפסק ברמב"ם שאין פודין שבוי יתר על דמיו, וידוע המקרה של רבי מאיר מרוטנבורג שסירב להיפדות, ואפילו בממון רב כדי למנוע חטיפות נוספות ומת בשביו, ולבסוף נפדתה גופתו בידי עשיר שבחר להיקבר לידו.

    אז אם נהיה רציונאליים, נצטרך לשאול, מה גלעד היה אומר לנו על העסקה שהתבשלה פה? האם הוא היה אומר לנו: תפדו אותי, או שהיה אומר: הרי אני מוסר את עצמי על כפרת עם ישראל ואמות בשביי. וכמו שחייל מוסר את עצמו למען הכלל; ולא רק בישראל, אז כך גם כאן גלעד ימסור את עצמו למען הכלל וימות בשביו. כל זה לא אומר דבר, האם אני מאמין שישראל צריכה להחזיק כל כך הרבה אסירים פלסטינאים. לדעתי לא, אבל זה לא הדיון. וכמו גלעד, כך גם ממשלת ישראל המופקדת על ענייני הכלל נמצאת בעמדה שהשאלה עולה, שהרי ממשלה איננה מופקדת רק על ההווה אלא גם על העתיד והעבר – את אשר ישנו פה עמנו עמד היום… ואת אשר איננו פה עמנו היום – את החיים ואת המתים. את כולם ממשלת ישראל צריכה לכלול במבטה, ואז לשאול: מה אנחנו יכולים לתת? והאמירה הסנטמינטלית ש"ניתן הכל בשביל גלעד שליט" היא שקרית. לא ניתן לתת הכל בשביל גלעד שליט, וכמו שלמדים בשיעור ראשון בכלכלה כשיש מחסור יש עקומת תמורה, ויש מחיר. ושוב אנו חוזרים לדברי הרמב"ם: "אין פודין שבוי יתר על דמיו" והדברים מצמררים וזועקים, ועדיין עומדים בתוקפם.

    לאסתר
    ואולי "הנדרש לשובו" היה הגברת הלחץ במבצע עד שבירת החמאס כמו שקרה באנטבה?

    האם הדאגה לשובו מדברת מגרונך, או התבוסתנות, שאותה את מסתירה תחת ערמת המוסרניות שלך?

    אהבתי

  12. דוד הגיב:

    אני מתנצל על הטון האישי של השאלה שלי.

    אהבתי

  13. אסתי הגיב:

    הם, כבר הודיעו מרגע חטיפתו של גלעד שאסור לשחרר אסירים תמורתו

    ואני מצטטת כותרת מה1.7.06
    "אלמגור": לא לשחרר אסירים תמורת החייל

    ארגון נפגעי הטרור פנה במכתב לראש הממשלה ושר הביטחון בו הוא מזהיר מפני ההשלכות של שחרור אסירים תמורת שחרור החייל החטוף. זאת בתגובה לדיווחים בעיתונות הערבית לפיהם ישראל שוקלת אפשרות כזו. בארגון מציעים חלופה: לאיים בעונש מוות למחבלים

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3269516,00.html

    אהבתי

  14. כך שהשאלה היא מתפלמסת ומיותרת.

    אסתי – המידע הנ'ל רק מאשרר שמדובר בשליחותה של האג'נדה וניצול ציני של השכול שלהם ושל הכאב של משפ' שליט על מנת להפעיל את אותה אג'נדה.

    אהבתי

  15. רון הגיב:

    אין דבר כזה האישי הוא הפוליטי. אישי הוא אישי ופוליטי זה פוליטי, החיבור הזה מלאכותי.

    אהבתי

  16. שאין לך מושג על מה אתה מדבר. כדאי להתחיל מההגדרותיה של פוליטיקה וגם מומלץ להפעיל חשיבה רחבה וביקורתית על משמעות עמדותיך ומקורותיהם, ועל הקשר בין הציבורי לאישי (כולל תקשורת ומסרי שלטון). גם ביחסי שכנים בבניין משותף הכל פוליטיקה.

    אהבתי

  17. מיכאל הגיב:

    מעולם לא שמעתי עליה למרות שהיא שרה מאד מאד יפה. האם תוכלי לכתוב כמה שורות עליה
    תודה

    אהבתי

  18. "הבלונדינית ששרה"???? יש לה שם! והוא מופיע על הקליפ…זה אמנם לא פוסט על סטריאוטיפים מגדריים, אבל זה הבלוג שדן בהם 🙂

    אהבתי

כתוב תגובה לחובבן לבטל