אמא, תנקי לי

יש שני דברים שאני לא ממש עושה בחיים, באופן סדיר: צופה בטלוויזיה על פי לוח המשדרים (חדשות, אקטואליה, ראליטי) אלא רק בסדרות וסרטים בערוצים נידחים שחוץ ממני ועוד כמה אף אחד/ת לא שמע/ה עליהם, וקונה חומרי ניקוי על פי המומלץ בפרסומות (קונה מה שזול, בדרך כלל). הזמנים היחידים בהם נפשי פוגשת את לוח המשדרים, הם בעת מאבקים חברתיים הדורשים ממני מעורבות רלוונטית. הנה, אני באחד כזה. כמות הרפש הטלוויזיוני שרצה לי מול העיניים, דורשת התנקות אחריה. אולי דיאטת מיצים בעיניים עצומות וסדנת ויפסנה. אבל עד שיצא לי להגיע לעשות את כל אלו (קובעת תור ל- 2030, נראה לי), הרשו לי קצת ונטילציה על הפרסומת של סנו ג'ט.

למה דווקא זו? כי נראה לי שאין מסר סטריאוטיפי, גזעני, גזעני-מגדרית, שוביניסטי וסקסיסטי, שפוספס שם. יאמר לזכותם, שהכל מתוחכם, בעדינות. אין בחורה בביקיני על הדש-בורד של האוטו הנחשק, צופה בגברים של גולדסטאר או מרלבורו דוהרים לעבר השקיעה. הכל בסמלים, כובשים לנו את התודעה.

קבלו את הסרטון: http://mizbala.com/?p=84108

אז מה היה לנו פה?

  1. האשה למטבח: גם יפה וגם אופה – אטרקטיבית באופן שלמרות הקפדתי הידועה על שלושה אימונים בשבוע, לק אדום וטיפוח כללי סביר, לא נראיתי ככה מעולם בזמן הניקיונות. זה בא לה בקלות, לאשה הזו. אין שפריצים של אקונומיקה על הבגדים, כל שערה במקומה וכפות הידיים לא נפגעות מהחומרים הצורבים שמוכרת לה סנו. היא לא מזיעה ולא מתעייפת, ומחייכת בנעימות בזמן העבודה. המטבח שלה נקי באופן ששום מטבח של אף אחת מאתנו לא יהיה מעולם. היא מנקה מטבח נקי: האידיאל הנשי בהתגלמותו, על פי אסכולת האשה למטבח.
  2. אבא בעבודה: במרחב הביתי, של ניקיון, בישול וטיפול בילדים, אבא בכלל לא נוכח. וזה לגיטימי. עובדה, כולן שם מחייכות, והכל עובד.
  3. שפה מעצבת תודעה: הכל תפקידים של "אמא שלי". בעולם האידיאלי, אבא של הבנות לא מנקה, רק אמא שלהן. יש סדר בבית. גם הבנות לא עושות תורנות כלים כמו שיש אצלי בבית, רק אמא שלהן. דרוג חשיבותה, תבונתה ושיקול דעתה הטוב של אמא שלהן, יש בו מדד אחד: ניקיון, ולאיזה חריץ חבוי הצליחה כל אמא להגיע על מנת להוכיח שהיא שווה משהו בעיני הבנות שלה, סנו והעולם.
  4. השחורה והלבנה: הילדה המנצחת בדיון, זו שמעצבת את דעת הקהל לטובת סנו ג'ט, היא ילדה בלונדינית כחולת עיניים, לבושה בסולידיות בחולצה לבנה, השיניים שלה בסדר בלי רווחים. הבית המדוגם הזה הוא שלה – השנייה רק אורחת. לעומתה, הילדה המוכרעת, היא ילדה שחורת שיער, עיניה שחורות באופן מובהק, יש לה רווחים לא מטופלים בשיניים, חולצת לבבות מצועצעת מזו של חברתה ועגילים לאו דווקא תואמי גיל באוזניים, והיא מקבלת את תבוסתה בחיוך ומורידה בצחקוק את העיניים. פרחה לייט. הלבנה מתגאה בבגדים מגוהצים, ציפורניים נקיות, אמא יעילה ומולטי-טסקינג, שמקריאה לה ספר. השחורה במנהגים בסיסיים ופשוטים יותר: ידיים נקיות, בגדים נקיים ואמא שמנקה הרבה שעות. כל פרט ופרט מעוצב כאן בטבעיות,  בסמליות שמתלבשת לנו על הטמעות סטריאוטיפיות קדומות.

 

אין כמו אמא

אין כמו אמא

אני בהחלט שמחה על מיעוט החשיפה שלי לטראש הטלויזיוני בכללו ולפרסומות הישראליות בפרט. מה שמדאיג אותי, זה שגם לו הייתי חשופה – עלי הן לא היו משפיעות. זה לא הקייס כשמדובר בקהל העצום והרב – כולל ילדות וילדים – שהטלוויזיה והפרסומות הם סוכני החיברות העיקריים שלהם/ן. במקרה דנן, לא מדובר אפילו בפרסומאים רעים, אלא בכאלו שיודעים לנצל מושאי אפליה, גזענות ודיכוי נגד עצמם, באמצעות מסרים מוכמנים. ובחברה מסחרית שערכי זכויות האדם של נשים ואנשים מעניינים אותה כקליפת השום, כל הדרך אל הבנק. ככה נראה קפיטליזם חזירי.

תודה לדורי בן ישראל מאתר מזבלה על הסרטון.

תוספת של גולשות:

1. הבנות כמובן רבות ביניהן (שלומית נעים נאור)

2. הקריין הוא גבר שצופה מלמעלה מפרספקטיבת-על (מיקול ניצה)

פוסט זה פורסם בקטגוריה פמיניזם, פרסום, עם התגים . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על אמא, תנקי לי

  1. שי הגיב:

    מעניין – כמה המסר הוא בעיני המתבונן. ראיתי את הפרסומת הזאת, בלי תשומת לב מיוחדת, זו הרי פרסומת. עד שקראתי את הפרשנות כאן חשבתי (אולי בגלל שלנו יש שני בנים: אחד כהה ואחד בהיר) שמדובר בשתי אחיות ושהן מצחקקות בסוף כי הן מדברות על אותה האמא. ככה שלא ראיתי מנצחת ומוכרעת. גם לא יפה ומטופחת מול מכוערת ומוזנחת. שתיהן נראו לי "אשכנזיות-צפוניות" למשעי.
    זה לא שאי אפשר לקבל את הפרשנות הבדלנית שמוצעת כאן. אחרי חקירה זהירה היא בהחלט מתקבלת על הדעת. אבל צריך אג'נדה מסוימת כדי שהיא תנצח את המוכרעת.
     

    אהבתי

  2. תגובת משרד הפרסום של הפרסומת של סנו ג'ט:
    בחברת סנו הפנו אותנו לקבל תגובה ממשרד הפרסום דרורי שלומי. אלה גולדשטיין וולף, מנכ"לית המשרד: "מה שרצינו להגיד על המוצר זה שהוא עושה את הפעולה שלו במהירות וביעילות ואי לכך משאיר די והותר זמן לעשות דברים אחרים כמו להיות עם הילדים והמשפחה. האמא שמנצחת היא האמא שמשאירה לעצמה די והותר זמן לעשות גם דברים עם הבת שלה ולא זאת שמנקה יותר טוב. אף אחד לא אמר שהאמא בפרסומת היא עקרת בית. אין סתירה בכך שאמא גם עובדת וגם עושה דברים בבית. זה לא סקסיזם ולא תפקיד מגדרי כזה או אחר, אלא שיקוף של המציאות האימתית בלי להתיפייף. גם נשות קריירה מבשלות ועושות כביסה לפעמים, וזה בסדר גמור. באותה מידה בפרסומת הזאת יכול היה להיות גם גבר".

    אהבתי

  3. גבי הגיב:

    עכשיו אני בדילמה, כי סנו היא החברה של ברונו לנדסברג, שהצהיר שעובדים מאוגדים זה טוב, ושלחברה שלא משלמת שכר הוגן לעובדים אין זכות קיום. שמפעל שמשלם משכורות יפות זו ציונות. הפרסומת מופרכת לגמרי, איפה הפרסומאים האלה חיים? ואיפה ברונו כשצריך אותו?

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s